Uusia yrityskohtaisia työehtosopimuksia mekaaniseen metsäteollisuuteen – Kattavuus kaikkiaan yli 65 prosenttia

Mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalalle on solmittu yhdeksän uutta yrityskohtaista työehtosopimusta. Ne ovat voimassa seuraavissa yrityksissä:

• Akonkosken Saha Oy, Oy Nord-Finnhaus Ltd ja Elemenco Oy. Sopimuskausi on 1.1.2022–31.12.2024.
  • Oy SWM-Wood Ltd, Junnikkala Oy, Iisveden Metsä Oy ja Siparila Oy. Sopimuskausi on 1.2.2022–31.12.2024.
  • Versowood. Sopimuskausi on 1.3.2022–31.12.2024.
  • Late-Rakenteet Oy. Sopimuskausi on 1.2.2022–31.1.2025.

Työehtosopimukset takaavat työrauhan ja koskevat kaikissa yrityksissä työntekijöitä ja toimihenkilöitä. Sopimukset vastaavat työehdoiltaan mekaanisen metsäteollisuuden aikaisempaa työehtosopimusta ja ovat käynnissä olevalla sopimuskierroksella teollisuuteen muodostuneen palkankorotuslinjan mukaisia.

Edellä lueteltujen uusien sopimusten piirissä on yli 1 000 työntekijää. Tämän jälkeen mekaaniseen metsäteollisuuteen solmittujen yrityskohtaisten työehtosopimusten piirissä on kaikkiaan yli 65 prosenttia sopimusalan työntekijöistä.

Työntekijöiden sopimusosapuolena mekaanisessa metsäteollisuudessa toimii Teollisuusliitto ja toimihenkilöiden sopimusosapuolena toimii Ammattiliitto Pro.