Teollisuusliittolaisia vapputapahtumissa

Vappua juhlitaan eri puolilla Suomea kymmenissä vappujuhlissa. Keräämme tähän artikkeliin tietoja vapputapahtumista, joissa puhumassa on teollisuusliittolainen.

Tapahtumat ovat lueteltu paikkakunnittain aakkosjärjestyksessä. Ilmoita tiedossasi olevasta tilaisuudesta osoitteeseen [email protected], niin päivitämme luetteloa.

Jokioinen

Maanantaina 30.4. kello 17.30 Jokioisten kirkolla vakaumuksensa puolesta henkensä menettäneiden muistomerkeillä. Muistopuheen pitää SAK:n paikallisjärjestön sihteeri, Metallityöväen ao. 2:n puheenjohtaja Jukka Heinämäki. Lisäksi tietokirjailija Unto Kiiskinen esittelee päivästä päivään Jokioisten tapahtumat keväällä ja kesällä 1918.

Kello 10 vappujuhla Virastotalon aukiolla. Avaussanat pitää paikallisjärjestön puheenjohtaja Juha Hacklin. Juhlapuheen pitää Sakki ry:n pääsihteeri Anna Mäkipää.

Jyväskylä

Kaiken kansan vappujuhla Lounaispuistossa
Kello 10 Käynti vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä Vanhalla hautausmaalla
Kello 11 Kulkueen järjestäytyminen Ilmarisen kadulla Järjestöjen talon luona.
Kello 11.30 Kulkue lähtee kohti Lounaispuistoa reittiä Vapaudenkatu-Kilpisenkatu-Kauppakatu–Seminaarikatu. Soittokunta Kajastus tahdittaa marssia.
Kello 12.00 Vappujuhla Lounaispuistossa alkaa yhteislaululla Kajastuksen tahdissa.
Puheen pitävät kaupunginvaltuutettu, Jyväskylän puutyöntekijäin ammattiosaston puheenjohtaja Jarno Kemiläinen ja kansanedustaja Hanna Sarkkinen.
Juhlan päätteeksi esiintyy Keikka Pändi.

Järvenpää

Kello 13 Teollisuusliiton 1. varapuheenjohtaja Turja Lehtonen puhuu Järvenpään torilla järjestettävässä vapputapahtumassa. Tapahtuman järjestää Järvenpään vasemmisto ja Järvenpään demarit yhteistyössä.

Kajaani

Kello 12 Kajaanin Vappu Raatihuoneen torilla puhuu SAK:n Kainuun paikallisjärjestön puheenjohtaja, teollisuusliittolainen pääluottamusmies Jouni Lämpsä.

Kankaanpää

Kello 12 vappujuhlassa Rivierassa puhuvat Petri Ahokangas ja Teollisuusliiton aluetoimitsija Erno Välimäki.
Tilaisuudessa musiikkia, yhteislaulua, iIlmapalloja, poniratsastusta, mönkijäajelua, pallonheittoa tutkaan, pomppulinna, kasvomaalausta ja arvonta.

Kemi

Kello 10 Teollisuusliiton järjestämisvastaava Aslak Haarahiltunen puhuu Kemissä Täikön puistossa.

Kuhmo

Kello 10 Oulun aluetoimitsija Hanna-Kaisa Hämäläinen pitää vappupuheen
Kuhmon torilla.

Lahti

Kello 10.20 marssin järjestäytyminen ja kokoontuminen Kansantalon edustalle, Aleksanterinkatu 26, Lahti. Marssi kulkee Punavanki-muistomerkille.
Kello 11.05 Seppeleen lasku ja muistosanat
Kello 12 Lahden Torijuhla, jossa tervetulotoivotuksen lausuu SAK:n Lahden seudun paikallisjärjestön puheenjohtaja Kari Soppi
Puheita pitävät Palvelualojen liitto PAM ry:n puheenjohtaja Ann Selin, SDP Kunnallisjärjestön puheenjohtaja Heikki Moilanen, SDP puolueen puheenjohtaja Antti Rinne, Suomen Elintarviketyöläisten liitto SEL ry:n puheenjohtaja Veli-Matti Kuntonen, Suomen Kommunistisen puolueen puheenjohtaja Juha-Pekka Väisänen ja maahanmuuttaja-aktivisti Hayni Safin
Musiikista vastaa Teatteri Vanha Jukon kvartetti.
Tilaisuuden juontaa Hannu Salminen.

Mikkeli

Kello 9 käynti vakaumuksensa puolesta kaatuneiden muistomerkillä, kokoontuminen
Kello 8.50 Rouhialan hautausmaan parkkipaikalla
Kello 10 vappujuhla Kirkkopuistossa
Puheen pitävät Teollisuusliiton 2. varapuheenjohtaja Heli Puura ja kansanedustaja Satu Taavitsainen

Muhos

Kello 12 Työväenvappu Muhoksen työväentalon pihalla. Tarjolla soittoa, laulua ja virvokkeita.
Kello 13 Vappumarssi
Kello 13.30 Puheet pitää JHL:n toimialajohtaja Teija Asara-Laaksonen sekä Teollisuusliiton valtuuston puheenjohtaja Jarmo Markkanen.

Porvoo

Kello 10.45 Kunniakäynti punaisten haudoilla
Kello 11 Puhe Teollisuusliiton sosiaali- ja työympäristöasiantuntija Saila Ruuth
Kello 12.30 Marssi järjestäytyy kaupungintalon takana
Kello 12.40 Marssi lähtee, juhla kaupunginpuistossa
Kello 13.00 Kansainvälinen, Django Mania
Kello 13.05 Avaussanat, Teollisuusliiton sopimusasiantuntija Mirja Suhonen
Kello 13.10 Puhe Timo Harakka, kansanedustaja, SDP
Kello 13.25 Musiikkia, Django Mania
Kello 13.35 Puhe, Mikko Vartiainen, puheenjohtaja, KTP
Kello 13.45 Puhe, Yrjö Hakanen, SKP
Kello 13.50– Musiikkia, Django Mania
juontaja: Aino Kylätasku
Kello 13–14.30 Kaupunginpuistossa kahvia, makkaraa, soppaa, pomppulinna, kasvomaalausta lapsille

Pudasjärvi

Kello 12 Vappujuhla Pudasjärven torilla osoitteessa Puistotie 2. Vapputapahtuman järjestävät yhteistyössä on SAK:n Pudasjärven paikallisjärjestö, Pudasjärven Sosialidemokraattinen työväenyhdistys ja Vasemmiston Pudasjärven osasto.
Puheita pitävät Oulu SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Pirjo Sirviö, Lapin aluetoimiston vastaava aluetoimitsija Martti Rauhala ja kaupunginvaltuutettu ja luottamusmies Antti Tihinen.

Savonlinna

Kello 12.30 alkaen soppatarjoilua ja musiikkia Kauppatorilla
Kello 13 vappujuhla Kauppatorilla
Puheen pitää Teollisuusliiton 2. varapuheenjohtaja Heli Puura ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna-Kristiina Mikkonen

Tornio

Kello 11 tehdastyöntekijä Paavo Mantere puhuu Tornion kävelykadulla
Kello 13 Teollisuusliiton järjestämisvastaava Aslak Haarahiltunen puhuu Torniossa Victorian torilla.

Äänekoski

Kello 12.30 Järjestäytyminen Suolahden uudella asemalla
Kello 13 Marssi lähtee kohti Wanhaa asemaa, jossa juhla
Juhlapuheen pitää kaupunginvaltuuston pj ja teollisuusliiton opiskelijajäsen Juho Kautto.

Lisää eri paikkakuntien vapputapahtumia voi hakea SAK:n sivuilta.