Teollisuusliitto mukaan hotellibisnekseen

Helsingin yliopiston Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -tutkimushankkeen mukaan viime eduskuntavaaleissa vähiten äänestivät ruumiillista työtä tekevät työntekijät. Heistä alle 60 prosenttia äänesti vuoden 2015 vaaleissa. Teollisuusliiton aloilla äänestysaktiivisuus on vaihdellut ammattiryhmittäin 57 ja 72 prosentin välillä.

Kaikkein innottomimmin neljä vuotta sitten äänestivät 20-vuotiaat, joista vain 43 prosenttia antoi äänensä. Korkeakoulutetut puolestaan olivat aktiivisimpia. Yli 90 prosenttia esimerkiksi talouselämän ja järjestöjen johtajista sekä opettajista ja lääkäreistä lähti vaaliuurnille.

Liitto vastaa kysyntään

Teollisuusliitto on arvioinut, että nyt jos koskaan kannattaa puhutella nukkuvien puolueen kasvavaa joukkoa ja lähteä mukaan hotellibisnekseen. Tästä syystä liitto aikoo jatkossa mahduttaa aiempaa useamman liiton työntekijän samaan työhuoneeseen ja muuttaa vapautuvat työhuoneet hotellikäyttöön sopiviksi.

– Olemme laskeneet yhteistyössä Teollisuusliiton kanssa, että siirtämällä viisikin työntekijää samaan huoneeseen vapautuu huonekapasiteettia jopa kaksi kolmannesta nykyisistä neliöistä. Kun vapautuneet tilat muutetaan hotellikäyttöön, maksaa kiinteistö käytännössä itse itsensä, sanoo tila- ja atmosfäärivastaava Pilke Silmäkulma kansainvälisestä Humulus-hotelliketjusta.

Silmäkulman mukaan uuden boutique-tyylisen ja 70-lukulaisen retrosti sisustetun hotellin kohderyhmänä ovat erityisesti juuri 20-vuotiaat asiakkaat. Hotellibisneksen myötä kiinteistö palaa juurilleen majoituspalveluiden tarjoajana.

– Olemme jo pidempään laskeneet ketjussamme sen varaan, että nukkuvien määrä kasvaa Suomessa. Erityisesti olemme suunnanneet markkinointiamme 20–30-vuotiaille. Vaikka nukkuvia onkin enemmän kaupunkien ulkopuolella, katsoimme Helsingin sopivaksi ensikohteeksi. Pyrimme kuitenkin myöhemmin myös maakuntiin, jos vain saamme jonkun siellä hereille ja vastaamaan yhteydenottoihimme, hän kuvaa ketjun laajenemisstrategiaa.

Teollisuusliiton keskustoimiston rakennuksessa toimi vuosituhannen vaihteeseen saakka Merihotelli. Uuden hotellin on tarkoitus aueta vuoden 2020 kevään aikana.