Talkootyötunnit pois taimitarhojen sopimuksen sisältä

Teollisuusliittoon kuuluvat taimitarhojen työntekijät ovat saaneet uuden työehtosopimuksen. Sopimuksen sisällä aiemmin olleet Kiky-talkootunnit poistuvat nyt alalta. Toinen merkittävä parannus on, että alalla käytössä ollut jäsenmaksuperintä määritellään uudessa työehtosopimuksessa omana tekstikohtanaan.

Kaikista Teollisuusliiton tähän mennessä solmimista työehtosopimuksista on neuvoteltu ylimääräiset kiky-tunnit pois. Teknologiasektorilla talkootunneista oli sovittu erillisellä allekirjoituspöytäkirjalla.

Sen sijaan taimitarha-alalla 24 tunnin lisätyöt oli aiemmin kirjattu sopimuksen sisälle. Samoin oli myös Teollisuusliiton jakelua, media- ja painoalan työntekijöitä sekä viestintäalan toimihenkilöitä koskevassa sopimuksessa. Kolmella viimeksi mainitulla alalla Kiky-tunnit onnistuttiin neuvottelemaan pois sopimuksesta jo kaksi vuotta sitten. Näillä aloilla tunnit poistuivat vaiheittain vuoden 2019 loppuun mennessä.

– Hienoa, että pääsemme sopimuksiin myös muilla kuin teknologiasektorilla. Samalla on tullut todistetuksi, että työnantajien puheet Kiky-tunneista ovat kovin pehmeitä. Etelärannan yksi pääväittämähän on ollut, ettei Kiky-tunteja voi poistaa niistä sopimuksista, joissa tunnit on sovittu tes:n sisään. Nämä neljä esimerkkiä osoittavat väitteet pehmeäksi palturiksi, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Taimitarha-alan sopimus tuo palkkoihin kaksi 1,5 prosentin yleiskorotusta eli yhteensä kolmen prosentin korotukset. Myös lisiä korotetaan samalla määrällä. Taimitarha-alan sopimuksen piirissä on noin 500 työntekijää. Sopimus neuvotellaan Yksityismetsätalouden Työnantajien kanssa.

Riku Aalto, puh. 0400 711 072
Sektorijohtaja Marko Rosqvist, puh. 050 303 9275