Tapaturmavakuutus ei korvaa sairaudesta aiheutuvaa kuolemaa

Monelle saattaa tulla yllätyksenä se, että tapaturmavakuutukseen sisältyvä turva ei korvaa sairastumisesta aiheutuvaa kuolemaa.

Suomessa kuolee vuosittain lähes 10 000 ihmistä. Heistä 80 prosenttia menehtyy johonkin sairauteen ja 20 prosenttia tapaturmaisesti.

Monella suomalaisella on vapaa-ajalle erillinen tapaturmavakuutus. Usein näihin vakuutuksiin sisältyy myös tapaturmasta aiheutuvan kuoleman turva. Valitettavan monelle on syntynyt mielikuva, että heidän ottamansa tapaturmavakuutus korvaisi myös sairastumisesta johtuneet kuolemat. Kalevan teettämässä tutkimuksessa vastaajista 44 prosenttia tunnusti, ettei tiedä, rajautuuko oma henkivakuutuskorvaus vain tapaturmaisiin kuolemiin.

Moni ei tiedä, onko tapaturma- vai henkivakuutettu

– Osa tapaturmavakuutuksista sisältää myös tapaturmaisen kuoleman korvauksen. Tapaturmavakuutus ei korvaa sairaudesta aiheutuvaa kuolemaa. Määritelmänsä mukaisesti se korvaa vain tapaturmasta aiheutuvia kuluja. Sen sijaan henkivakuutus korvaa tapaturmasta ja sairaudesta aiheutuvan kuoleman. On ymmärrettävää, että näitä asioita ei mietitä päivittäin ja eri vakuutusten nimikkeet saattavat olla joillekin tuntemattomia. Nyt olisi tärkeää tarkistaa omat vakuutukset ja selvittää perinpohjaisesti, mitä on vakuuttanut ja mitä ei. Näin vältytään ikäviltä yllätyksiltä esimerkiksi läheisen poismenon yllättäessä, Kalevan toimitusjohtaja Timo Laitinen painottaa.

Koronan sairastanut saa henkivakuutuksen, kun sairausloma päättyy

Henkivakuutusyhtiö Kaleva on saanut useita kyselyitä henkivakuutuksen rajoitteista liittyen covid-19-virukseen. Ihmisiä askarruttaa, saako henkivakuutusta lainkaan, jos on sairastunut koronaan. Koronaviruksen aiheuttamaan sairauteen pätee Kalevassa samat säännöt kuin muissakin sairauksissa.

– Mikäli henkilö on sairastanut koronan, hän saa henkivakuutuksen, kun sairausloma päättyy. Aivan samalla tavalla toimitaan muidenkin sairauksien osalta. Terveysselvityksessämme kysytään sydän-, aivo- ja syöpäsairaudet. Kun näistä sairauksista on tervehdytty, saa henkivakuutuksen erikseen määrätyn ajankohdan jälkeen. Nyt kasvanut riskitietoisuus on selvästi auttanut ihmisiä huomaamaan, että henkivakuutus tulee hankkia terveenä ja silloin kun asiat ovat kunnossa, Laitinen toteaa.

Jäsenetunasi henkivakuutus yli 60 % edullisemmin

Jo reilut 240 000 järjestöjäsentä on hyödyntänyt henkivakuutusetua. Ota sinäkin jäsenyytesi hyödyt käyttöön. Tutustu henkivakuutukseen ja muihin Teollisuusliiton sinulle neuvottelemiin jäsenetuihin osoitteessa if.fi/teollisuusliitto.

Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva

Primus-henkivakuutuksen myöntää Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva. Kaleva on perustettu jo vuonna 1874 ja on Suomen vakavaraisimpia vakuutusyhtiöitä. Primus-vakuutukset on tarkoitettu järjestöjäsenille ja heidän perheilleen. Primus-vakuutusten nopean ja vaivattoman asiakas- ja korvauspalvelun hoitaa Kalevan kumppani If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliike.