Ikääntyviä ei saa jättää tyhjän päälle

Teollisuusliitto vaatii, että työttömäksi joutuvien ikääntyvien työntekijöiden toimeentulosta huolehditaan jatkossakin siten, ettei kukaan joudu kohtuuttomaan tilanteeseen. Pitkän työuran tehneistä on huolehdittava eikä heitä saa jättää tyhjän päälle.

– Lähdemme siitä, että työpaikoilla tehdään kaikki mahdollinen työssä jaksamisen ja työhyvinvoinnin eteen. Se lisää työn houkuttavuutta, parantaa työkykyä ja pidentää työuria. Mutta silloin, kun ikääntyvien työntekijöiden kohtaloksi tulee työn loppuminen, näille työntekijöille on turvattava riittävä toimeentulo, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Monet työntekijät tekevät liiton eri aloilla edelleen hyvin fyysisesti raskasta ja kuluttavaa työtä. Heillä ei usein ole yksinkertaisesti mahdollisuuksia selviytyä työelämässä normaaliin eläkeikään saakka. Varttuneemmat työntekijät ovat myös usein ensimmäiseksi liipaisimella, kun yrityksissä saneerataan toimintoja.

– On kaikkien etu, jos työllisyyttä pystytään parantamaan ikääntyvien keskuudessa. Tämä vaatii varmasti jonkinlaista asennemuutosta myös työnantajilta. Tarvitaan toimia niin työuran aikaisemmissa vaiheissa kuin urien lopussakin. Ja työelämästä poistuttaessa kaikilla täytyy olla mahdollisuus säilyttää kunniallinen ja kohtuullinen elämisen taso, Aalto sanoo.

Teollisuusliiton valtuusto käsitteli tiistaina etäkokouksessaan vuosikokousasioita sekä ajankohtaista tilannetta työmarkkinoilla. Kokouksessa korostettiin voimakkaasti, että työnantajien vaatimuksissa paikallisesta sopimuksista käytäntö ja juhlapuheet eivät aina kohtaa.

Liiton sopimuksissa on hyvin runsaasti mahdollisuuksia sopia asioista paikallisesti jo nyt. Julkisuudessa annetaan kuitenkin usein ymmärtää, että sopimiskulttuurimme olisi jotenkin erityisen jäykkä. Samaan aikaan suomalainen järjestelmä saa kiitosta ulkomaalaisilta toimijoilta, kuten Keski-Suomeen investoivalta vaihdevalmistajalta.

– Sopiminen edellyttää tasapuolisia neuvotteluasetelmia. Usein unohdetaan, että sopimisesta seuraa vastuuta ja velvoitteita molemmille osapuolille. Mutta tämä lieneekin se asia, jonka erityisesti ärhäkkä yrittäjäjärjestö haluaa häivyttää, kun se puhuu pehmeitä paikallisesta sopimisesta, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Turja Lehtonen arvelee.

Lisätietoja:

Riku Aalto, puh. 0400 711 072