Puheenjohtaja Riku Aalto: Neuvottelemme jatkossakin jäsentemme sopimukset

Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto puhui tänään Teollisuusliiton valtuuston kokouksessa. Aalto muistutti puheessaan, että Teollisuusliitto sopii jatkossakin jäsentensä työehtosopimukset ja totesi, että Suomen työmarkkinajärjestelmä on ollut vakautta luova ja toimiva tähän asti.

”Tavoitteena on onnela, jossa työntekijöiden kanssa ei tarvitse sopia mistään”

Aallon mukaan Suomen teollisuudella on ennusteiden ja osin jo toteutuneidenkin mittareiden mukaan edessään melko hyvät ajat. Tulevaisuuden mahdollisuuksista kertovat monet viime aikojen investointiuutiset.

– Totuus kuullaan usein vähän ulkopuolelta. Saksalaisen lääkejätin edustajat hehkuttivat estoitta suomalaisen työmarkkinakentän vakautta kertoessaan uudesta jätti-investoinnistaan Suomeen, hän totesi.

– Suomalaisilta yritysjohtajilta vastaavaa harvoin kuulee. Monen ajasta taitaa kulua iso osa sen miettimiseen, mikä nyt taas on pielessä tai korjauksen tarpeessa. Niin kuin nyt vaikka tämä meidän työmarkkinajärjestelmämme, jossa asioista mitään tajuamattomille työntekijöille ja liitoille on annettu oikeus valvoa etujaan, Aalto ihmetteli kotimaista yrityskenttää.

Kaksi keskeistä työnantajaliittoa on päätynyt siihen, että tilanteeseen on saatava muutos. Niiden mielestä nykyinen, hyvin toiminut neuvottelujärjestelmä on kaadettava.

– Meidän on syytä muistaa, että työnantajapuolen tavoitteena tässä on sellainen onnela, jossa työntekijöiden kanssa ei tarvitse sopia mistään. Riittää, kun yritys suuressa armossaan ilmoittaa, millaisia sääntöjä työssä noudatetaan ja minkä verran siitä voidaan maksaa palkkaa, Aalto murahti.

Neuvotteluihin valmistautuminen ollut käynnissä jo pitkään

Teollisuusliitto on viime syksystä lähtien tehnyt töitä ja valmistautunut neuvotteluihin mekaanisen metsäteollisuuden sopimuksista. Teknologiateollisuudessa on menossa sama prosessi.

– Liitto tekee nyt paljon sellaista, mikä näkyy työpaikoilla ja osin julkisuudessakin. Keskeistä tietenkin on se, miten pystymme ajamaan jäsentemme asiaa neuvotteluissa, joiden muotokin on monelta osin vielä kovin hämärän peitossa, Aalto kuvasi muuttunutta tilannetta.

– Teollisuusliitto neuvottelee jatkossakin jäsentensä sopimukset.

Aalto myös varoitti työnantajien seireenien kutsuista.

– Työnantajat kuiskuttelevat nyt monilla työpaikoilla lupauksiaan hyvistä sopimusehdoista. Valitettavasti nämä kaikki hyvät asiat voidaan ottaa pois jo seuraavissa saneluneuvotteluissa.

– Tarvitaan kunnolliset sopimukset. Muuten mikään ei ole varmaa, Aalto totesi.

Aallon mukaan oma lukunsa on metsäyhtiö UPM, joka on jo toimihenkilöilleen ilmoittanut, että mikään aiemmin sovittu ei enää päde. Hän muistutti, että metsäteollisuuden historiasta löytyy toki paljon esimerkkejä siitä, miten voimassa olleet laitkaan eivät ole yrityksiä pidätelleet.

– Olisi kuitenkin voinut kuvitella, että tällaiset näkemykset ovat jo kaukaista historiaa. Mielenkiintoista on sekin, että UPM kieltää henkilöstöä ja luottamusmiehiä puhumasta neuvotteluistaan mitään julkisuudessa. Tämä ei kuitenkaan estä firman henkilöstöjohtajaa esittelemästä UPM:n esityksiä julkisesti, Aalto kummasteli.

Teknologiateollisuus esiintyy kaikkien alojen edustajana

Teknologiateollisuus ry on päätöksillään rajannut itsensä neuvottelutoiminnan ulkopuolelle. Käytännössä sen asema on samanlainen kuin vaikkapa Suomen Yrittäjillä.

– Tämä ei estä herrasväkeä esiintymästä meidän neuvotteluvastapuolenamme. Eikä tämäkään riitä: Teknologiateollisuus esiintyy mielellään kaikkien alojen ja kaikkien suomalaisten yritysten edustajana! Kysyn vaan, että millä mandaatilla. Mistä he ovat tällaiset valtuudet saaneet? Miksi muut työnantajaliitot hyväksyvät tällaisen käyttäytymisen?

Teollisuusliitolla on vajaat kaksikymmentä neuvottelukumppania, joista valtaosa haluaa edelleen neuvotella vakiintuneen käytännön mukaisesti.

– Neuvottelusuhteet edellä mainittuihin työnantajajärjestöihin ovat hyvät. Toivotaan, että tauti ei tartu ja saamme edelleen yhdessä tuloksia aikaan, Aalto päätti puheensa.