KSR:n apurahoja teollisuusliittolaisille

Kansan Sivistysrahaston (KSR) apurahat vuodelle 2022 on jaettu. Apurahojen saajien joukossa on useita Teollisuusliiton jäseniä tai teollisuusliittolaisia yhteisöjä.

KSR on yksityinen säätiö, joka toimii läheisessä yhteistyössä ammattiliittojen ja työväenjärjestöjen kanssa. KSR:n toiminnan tarkoituksena on tukea apurahoin ja tunnustuspalkinnoin yhteiskunnallisesti suuntautunutta kulttuuri- ja sivistystyötä, tutkimusta, opiskelua ja valistustoimintaa.

Tämän vuoden apurahahaun teemana oli eriarvoisuuden vähentäminen ja demokratian lujittaminen. Säätiö vastaanotti 1 700 hakemusta ja apurahoja myönnettiin lähes 400 kappaletta, yhteissummaltaan noin 360 000 euroa. Suurin osa apurahoista kohdentui taiteen, tieteen ja järjestötoiminnan hankkeisiin. Vuoden 2023 apurahat haetaan kuluvan vuoden elokuussa.

KSR:n alainen Teollisuusliiton rahasto jakoi vuoden 2022 apurahoja yhteensä 9 900 euroa 10 hakijalle. Apurahan saivat:

• Kimmo Hyvärinen, Lappeenranta: Yhteiskunnallisiin aiheisiin liittyvän esseekokoelman julkaiseminen omakustanteena, 800 euroa
  • Petteri Hänninen, Eura: Musiikin säveltäminen, tuottaminen ja esittäminen, 800 euroa
  • Tapio Koivula, Tampere: Tamperelaisten lähiöiden arkkitehtuurin valokuvaus, 1 000 euroa
  • Joni Lähde, Loppi: Imitaatioharrastuksen äänentoiston päivitys, 500 euroa
  • Metso-Outotec soittokerho, Tampere: Äänitysmikrofonin hankinta laulujen äänittämiseen, 500 euroa
  • Närpes Industriarbetare rf (274), Närpiö: Organisering av vietnamesisk arbetskraft inom växthusnäringen, 2 000 euroa
  • Kimmo Puhakka, Kokkola: Memoira-bändin Euroopan kiertue, 1 600 euroa
  • Marianne Pykäläinen, Ylöjärvi: Ornamentaalisen grafiikan, kuvataiteen näyttely, 1 200 euroa
  • Juha Ruotsalainen, Jyväskylä: Hylätyt talot, autiot pihat -valokuvanäyttelyn teosten vedostaminen, 500 euroa
  • Mariliina Valkama, Tampere: Valokuvalähtöisten teosten näyttely Galleria Rongan Pikkugalleriaan, 1 000 euroa

Lisäksi KSR:n alaisesta SAK:n Kulttuurirahastosta apurahan sai:

• Aija Kemilä-Tuovinen, Posio: Vaellus idästä länteen ja etelästä pohjoiseen, 700 euroa

SAK:n Kulttuurirahasto jakoi vuoden 2022 apurahoja yhteensä 15 225 euroa 21 hakijalle. Tukea myönnettiin muun muassa valokuvausharrastukseen, rantalentikseen, liveroolipelaamiseen ja erilaisiin näyttelykokonaisuuksiin. SAK:n Kulttuurirahaston apurahoja voivat hakea SAK:laisten ammattiliittojen jäsenet sekä työryhmät.

Onnittelemme lämpimästi apurahansaajia!

Kaikki apurahojen saajat voi lukea KSR:n verkkosivuilta.