Kysymyksiä ja vastauksia uudesta A-kassasta

Mikä on A-kassa?

Teollisuuden työttömyyskassa, Rakennusalan työttömyyskassa ja Työttömyyskassa Finka muodostavat uuden Avoimen työttömyyskassa A-kassan. Se on syntyessään 1.1.2022 Suomen suurimpia työttömyyskassoja ja mahdollistaa näin entistäkin paremman palvelun ja vakavaraisemman toiminnan.

Yhdistyykö Teollisuusliitto A-kassaan?

Ei yhdisty. A-kassa syntyy siitä, että Rakennusalan työttömyyskassa ja Työttömyyskassa Finka sulautuvat Teollisuuden Työttömyyskassan kanssa Avoimeksi A-kassaksi.

Mikä vaikutus A-kassan aloittamisella on Teollisuusliiton jäsenelle?

Uusi kassa mahdollistaa entistäkin paremman palvelun ja vakavaraisemman toiminnan. Uuden A-kassan syntyminen ei edellytä toimenpiteitä perustajakassojen nykyisiltä jäseniltä. Teollisuusliiton jäsenet siirtyvät uuteen kassaan automaattisesti 1.1.2022.

Laskeeko Teollisuusliiton jäsenmaksu uuden työttömyyskassan myötä?

Teollisuusliiton jäsenmaksun vuodelle 2022 on yksi prosentti jäsenen ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta.

Muuttuuko jäsenmaksun maksaminen?

Jäsenmaksun maksaminen ei muutu, vaan työttömyyskassan jäsenmaksu kuuluu Teollisuusliiton jäsenmaksuun.

Mitä Teollisuusliiton jäsenen pitää tehdä, jotta hänellä säilyy kassan jäsenyys?

Teollisuusliiton jäsenen ei tarvitse tehdä mitään, vaan hänen jäsenyytensä työttömyyskassassa jatkuu automaattisesti vuodenvaihteessa.

Palvellaanko Teollisuusliiton jäseniä yhtä hyvin jatkossakin kassan asioissa?

A-kassan tavoitteena on palvella Teollisuusliiton jäseniä entistä paremmin. Työttömyyskassan koon kasvaminen mahdollistaa uusien palvelujen kehittämisen. Uusi kassa vastaa myös entistä paremmin tehokkuus- ja palveluvaatimuksiin.

Miksi kannattaa liittyä Teollisuusliiton jäseneksi, jos nyt on vain työttömyyskassan jäsen?

Kun liityt Teollisuusliittoon, pääset vaikuttamaan ja parantamaan työelämää monin tavoin yhdessä muiden aktiivisten jäsenten kanssa. Liiton neuvottelema työehtosopimus on tärkein jäsenetusi. Liiton kautta saat tukea työpaikkasi luottamusmieheltä ja pulmatilanteissa maksutonta oikeusapua. Liityt Teollisuusliiton jäsenenä myös A-kassaan. Näin sinulla ovat työelämän turva ja työttömyysturva kunnossa.

Mitä vaikutusta tällä muutoksella on Teollisuusliiton toimintaan?

Uuden A-kassan myötä palvelemme jäseniämme yhdessä entistä paremmin. Työttömyyskassan koon kasvaminen mahdollistaa uusien palvelujen kehittämisen. Uusi kassa vastaa myös entistä paremmin tehokkuus- ja palveluvaatimuksiin.

Mistä voin kysyä lisätietoja?

Uuden A-kassan vaikutuksesta jäsenille voi tiedustella Teollisuusliiton jäsenpalvelusta maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin kello 8.30–15. sekä keskiviikkoisin kello 8.30–17. Jäsenpalveluiden puhelinnumero on 020 690 446 ja sähköpostiosoite [email protected].

Tietoa A-kassan uusista yhteystiedoista löydät a-kassa.fi.