Liity jäseneksi

Liittyessäsi Teollisuusliittoon, liityt samalla myös ammattiosaston ja halutessasi työttömyyskassan jäseneksi. Jäseneksi voi liittyä jokainen 15 vuotta täyttänyt palkansaaja, joka työskentelee Teollisuusliiton järjestämis- ja sopimusaloilla.

Jos liityt samalla työttömyyskassaan, maksaa Teollisuusliitto kassan jäsenmaksun A-kassaan jäsenetuna, eli kassajäsenyys kuuluu tässä tapauksessa liiton jäsenmaksun hintaan.

Helpoiten liittyminen onnistuu täällä

Ohje sähköisen liittymislomakkeen täyttämiseen

Haluatko liittyä puhelimitse?

Katso ohjevideolta, kuinka sähköinen liittymislomake täytetään

Voit liittyä Teollisuusliiton jäseneksi myös perinteisellä liittymislomakkeella. Täytä ja tulosta liittymislomake/jäsenmaksun perintäsopimus tästä. Liittymislomake on samalla myös jäsenmaksun perintälomake. Lomakkeen ohjesivun löydät tästä.

Liiton vaihto

Kun liityt Teollisuusliittoon toisesta liitosta

Kun liityt Teollisuusliittoon toisesta liitosta täytä lomakkeeseen tiedot edellisestä liitostasi ja kassastasi. Rastita myös kohta, jossa valtuutat Teollisuusliiton hoitamaan liiton vaihdon puolestasi. Silloin sinun ei tarvitse itse hoitaa asiaa vanhan liittosi kanssa ja jäsenyytesi ja työttömyysturvasi jatkuu katkotta. Työttömyyskassalain mukaan henkilö ei voi olla samanaikaisesti kahden työttömyyskassan jäsen.

Jos olet jo eronnut vanhasta liitostasi, on tärkeää, että liityt Teollisuusliittoon ja A-kassaan 30 päivän kuluessa erostasi. Tällöin jäsenyytesi ja ansiosidonnainen työttömyysturvasi eivät katkea. Muista täyttää kohdat ”Edellinen liitto” ja ”Valtuutus” kuten edellä kerrottu.

Huolehdi, että siirryt vanhasta liitosta ja työttömyyskassasta Teollisuusliittoon 30 päivän kuluessa, jotta kerrytetty ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan mahdollistava työssäoloehto säilyy. Sinun tulee myös varmistaa, että jäsenmaksusi on maksettu edelliseen liittoosi ja työttömyyskassaasi siirtymispäivään asti.

Muistathan, että jäsenmaksun perintäsopimus on aina työnantaja- ja liittokohtainen. Siksi liiton vaihdon yhteydessä sinun tulee ilmoittaa palkanlaskijalle, että edellisen liiton perintä pitää päättää. Lisäksi rastita liittymislomakkeeseen kohta ”työnantajaperintä”, niin Teollisuusliitto hoitaa puolestasi työnantajaperinnän käynnistymisen Teollisuusliittoon. Muista aina tarkistaa palkkanauhastasi, että ay-jäsenmaksu on peritty. Jos maksuja ei näy palkkanauhassa, ota yhteys palkanlaskijaasi.

Kun vaihdat Teollisuusliitosta toiseen liittoon

Jos menet vakituisesti töihin jollekin muulle kuin Teollisuusliiton alalle, sinun kannattaa siirtyä siihen liittoon, joka neuvottelee alasi työehtosopimukset.

Jos et tiedä mihin liittoon kuulut, löydät apua sivulta www.liitot.fi.

Valtuuta liittyessäsi uusi liitto tai työttömyyskassa ilmoittamaan erostasi Teollisuusliittoon. Näin varmistat, että siirtymisesi uuteen liittoon ja työttömyyskassaan tapahtuu ilman jäsenyytesi katkeamista. Varmista, että jäsenmaksusi tai ilmoitus jäsenmaksuvapautuksesta on kunnossa siirtymispäivään asti. Jos olet työnantajaperinnässä, ilmoita palkanlaskijallesi, että eivät peri Teollisuusliiton jäsenmaksua enää uuteen liittoon siirtymisen jälkeen.