Viisi teollisuusliittolaista eduskuntaan

Teollisuusliittolaiset menestyivät vaaleissa varsin hyvin, sillä uuteen eduskuntaan valittiin viisi liiton jäsentä. He ovat Niina Malm ja Jukka Gustafsson (sd.), Jari Myllykoski ja Johannes Yrttiaho (vas.) sekä Jukka Mäkynen (ps). Uusina edustajina läpi menivät Malm, Yrttiaho ja Mäkynen. Näyttää siltä, että Timo Suhonen (sd.) on tarkastuslaskennassa putoamassa eduskunnasta.

SDP:n ehdokkaista Niina Malm sai 5815 ääntä Kaakkois-Suomen vaalipiirissä. Malm on Teollisuusliiton valtuuston jäsen ja pääluottamusmies Imatran terästehtaalla. Jukka Gustafsson uusi kansanedustajan mandaattinsa Pirkanmaan vaalipiirissä 4814 äänellä.

Vasemmistoliiton riveistä valittiin ammattiosaston tiedottajana työskentelevä Johannes Yrttiaho, joka sai 2636 ääntä Varsinais-Suomen vaalipiirissä sekä Jari Myllykoski, joka jatkaa eduskunnassa saatuaan Satakunnan vaalipiirissä 4001 äänestäjän tuen.

Perussuomalaisten Jukka Mäkysen tulos Vaasan vaalipiirissä oli 3864 ääntä. Mäkynen on ammatiltaan kokoonpanija.

Alustavan vaalituloksen mukaan Timo Suhonen Savo-Karjalan vaalipiiristä olisi mennyt läpi; tarkastuslaskennan jälkeen Suhonen kuitenkin jäi ensimmäiselle varasijalle 3955 äänellä. Myös SDP:n ehdokkaat Janne Laulumaa Varsinais-Suomen vaalipiirissä (3651 ääntä) sekä Jyrki Levonen Satakunnan vaalipiirissä (1959 ääntä) tulivat varaedustajiksi.

Vaaleissa ehdokkaina olleet Teollisuusliiton jäsenet

EDIT: Aiempi uutinen on poistettu, sen mukaan olisi valittu kuusi teollisuusliittolaista kansanedustajaa, mutta tarkistuslaskenta muutti tilanteen.

EDIT 18.4. klo 11.47: Korjattu uutiseen tarkistuslaskennan jälkeiset lopulliset äänimäärät.