Strejken inom den mekaniska skogsindustrin förlängs med en vecka – Skogindustrin utlyste lockout

Industrifackets styrelse har beslutat att förbundet förlänger strejken som inleddes på måndagen 27.1 inom mekaniska skogsindustrin med en vecka. Det innebär att en ny strejk tar vid dgensat efter den tidigare utlysta tvåveckorsstrejken 10.2 och avslutas 16.2.

10.–16.2. fortsätter strejken på utvalda arbetsplatser. Se listan över arbetsplatser här.

Strejken utvidgas eftersom arbetsgivaren är fullständigt ovilligt att förhandla på ett förnuftigt sätt. I stället har de  tagit fram en lista över försämringar, vilka i praktiken innebär att arbetstagarens inkomster skärs ned med 20 procent. Arbetsgivarna vil heller inte slopa de 24 extratimmarna eller de sk. ”kikytimmarna”.

Arbetsgivarorganisationen Skogsindustrin rf. utlyste på söndagseftermiddagen 26.1 en lockout i tre dygn på pappers-, kartong-, och cellulosafabriker. Lockouten gäller inte för den mekaniska skogsindustrin i nuläget.

Arbetsgivarsidans insats i förhandlingarna så här långt har begränsats till hot om lockout. Några konstruktiva förslag har förhandlarn inte kommit med. Eller så har de inte tillstånd till att ta fram sådana.

– Arbetsgivarna har gjort förslag bland annat om att slopa tjänsteårstillägget och skära i sjuklönen. Dessutom föreslås nedskärningar i söckenhelgsersättningarna. Förhandlarna föreslår också på befallning av sina chefer att talkoarbetet fortsätter och uppbärandet av medlemsavgifterna avslutas, summerar Jyrki Alapartanen, sektorchef för trävarusektorn vid Industrifacket, försämringsförslagen som haglat tätt under förhandlingarna.

Industrifackets ordförande Riku Aalto intygar att Industrifacket inte tänker stå tyst och se på när Skogsindustrin rf rummlar runt och skrämms. Industrifackets styrelse öppnade på lördagen för nya stridsåtgärder.

Det gäller ett mandat för att organisera arbetesnedläggelser inom de avtalsbranscher där förhandlignar fortfarande förs. Dessutom kan förbundet organsiera stödstrejker inom förbundets avtalsbranscher.

En förlänging av övertidsförbudet finns också i paletten över möjliga åtgärder.