Muutoksen eväät – kolmen kuukauden kurssi

Esittely / Presentation

Muutoksen eväät -kurssi syventää luottamusmiesten, työsuojeluvaltuutettujen, liiton hallinnon edustajien ja muiden ammattiyhdistysliikkeen aktiivien osaamista. Se antaa valmiuksia oman toimintaympäristön analyysiin, työelämän kehittämiseen ja itsenäiseen ongelmanratkaisuun. Kurssilla korostuvat ohjattu mutta itsenäinen tiedonhankinta ja tutkiva oppiminen. Kurssia voi hyödyntää myös oman työpaikan tai työyhteisön kehittämisresurssina.

Opiskelu koostuu kaikille yhteisistä sekä valinnaisista opinnoista. Opiskelija vaikuttaa henkilökohtaisen oppimissuunnitelmansa kautta itse siihen, millainen opinnollinen kokonaisuus kolmesta kuukaudesta muodostuu.

Kohderyhmä / Målgrupp

Luottamushenkilöt, Työsuojeluhenkilöt, Aktiivit

Sisältö / Innehåll

Kaikille yhteisiä opintoja vuonna 2023 ovat mm. seuraavat kokonaisuudet:

• Tutkimalla oppiminen: yksilöllinen ja syventävä tutkimusprosessi opiskelijan valitsemasta aiheesta
• Työyhteisösovittelun perusteet -koulutus
• Työehtosopimussimulaatio: kolmipäiväinen roolipeli työehtoneuvottelujen maailmasta
• Opiskelua ja taidollista kehittymistä tukevat opinnot tietotekniikassa, kirjoittamisessa ja puheviestinnässä
Yhteisiin opintoihin kuuluu myös opintomatka Saksaan ja tutustuminen saksalaiseen yhteiskuntaan, Saksan teollisuuden muutoksiin ja ammattiyhdistysliikkeen strategisiin valintoihin.

Kurssilla on kaksi valinnaista opetuskokonaisuutta, joista opiskelija voi valita molemmat tai toisen:
• Sosiologian perusteet
• Edunvalvojan taloustieto – kansantalous