Hyväksytkö, että voit saada potkut käytännössä ilman perusteluja?

Teollisuusliiton sopimusaloilla alkaa ylityökielto maanantaina 17.9. kello 00.00. Ylityökielto on laillinen toimenpide, jolla liitto puolustaa jokaisen työntekijän irtisanomissuojaa.

Kieltäytyminen ylitöistä on mielenilmaus maan hallituksen työelämän pelisääntöjä ja työntekijän oikeuksia kurjistavaa politiikkaa vastaan. Haluamme, että hallitus vetää takaisin lakiesityksensä, joka heikentää alle 20 hengen työpaikkojen työntekijöiden irtisanomissuojaa.

Lakiuudistus asettaa työntekijät ja pienet työpaikat eriarvoiseen asemaan. Vaarana on myös se, että oikeus erottaa työntekijä kevyin perustein henkilökohtaisista syistä, leviää kaikille työpaikoille.

Kysymys on siis siitä, hyväksytkö oman tai kenenkään muunkaan irtisanomissuojan heikentämisen.

Ylityökielto on ensimmäinen vaihe portaittain etenevissä työtaistelutoimissa, joista Teollisuusliiton hallitus teki päätöksen jo elokuussa. Liitto ei hyväksy kenenkään irtisanomissuojan heikentämistä. Vaadimme maan hallitusta luopumaan mielivaltaa lisäävän irtisanomislain valmistelusta välittömästi.

Toimimme nyt, koska irtisanomislain käsittely on vielä kesken. Hallitus voi vielä perua esityksensä.

Ylityökielto on voimassa toistaiseksi ja sen päättymisestä tiedotetaan luottamushenkilöille ja jäsenistölle erikseen.

Ylityökiellon ulkopuolella ovat liiton sopimusaloista media- ja painoalan työntekijät, jakajat sekä viestintäalan toimihenkilöt Grafinet ry.

Työsuhdeneuvonta toimii työtaistelupäivystyksenä

Kieltäytyminen ylityöstä on laillinen toimi. Työnantaja ei voi esimerkiksi estää työntekijöitä poistumasta työpaikoiltaan, uhata toimenpiteillä tai asettaa sanktioita.

Jos työnantajasi yrittää kieltää sinua osallistumista ylityökieltoon, ota yhteyttä työpaikkasi luottamusmieheen.

Jos työpaikallasi ei ole luottamusmiestä, ota yhteyttä Teollisuusliiton työsuhdeneuvonnan päivystyspuhelimeen, puh 020 690 447. Päivystyspuhelin on avoinna maanantaista perjantaihin kello 8.30–15.

Voit ilmoittaa työnantajan vastatoimista tai muista ongelmista myös sähköpostilla osoitteeseen lakkopaivystys@teollisuusliitto.fi.

Seuraa työtaisteluun liittyvää uutisointia liiton verkkosivujen lisäksi myös liiton Facebook-sivulla.