Näin haet lakkoavustusta

Hakuaika ja maksatus

Avustuksia voi hakea eAsioinnin kautta lakkoviikon jälkeisenä maanantaina. Avustuksia haetaan aina yksi lakkojakso (viikko) kerrallaan.  Samanaikaisesti voi hakea useammalta lakkojaksolta, mikäli eAsoinnissa näkyvät erilliset lakkojaksot.

Paperisilla lomakkeilla avustusta haetaan lakkojaksoittain (enintään viikko per lomake).

Avustuksia aletaan maksaa lakkojakson jälkeisen viikon torstaina.

Lakkoavustukset tulee olla haettuina 15.3.2020 mennessä.

Muutama vinkki ennen kuin aloitat lakkoavustuksen hakemisen!

Muista täyttää kaikki vaaditut kentät. Järjestelmässä näkyy useita lakkoja, jotka on jaettu päivämääriin viikoittain. Täytä järjestelmällisesti joka lakkojakso erikseen. Kun hakemus on Teollisuusliiton puolelta hyväksytty, sitä ei voi enää muuttaa. Jos hakemus on vielä ”haettu tilassa”, voit vielä itse muuttaa sitä.

Näin haet avustusta

Avustusta haetaan eAsioinnin kautta ja haku edellyttää kirjautumista henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Kirjautumisen jälkeen sinulla näkyy ”Lakkoavustus”-painike.  Mikäli painiketta ei näy, et ole kiinnitettynä lakkotoimipaikkaan tai toimipaikkasi ei ole lakkolistalla.

Jos et näe eAsioinnissa lakkoavustuspainiketta tai sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia

Jos eAsioinnissa ei näy lakkoavustuspainiketta, voit hakea lakkoavustusta lakossa olevan toimipaikan pääluottamusmiehen kanssa erillisellä lomakkeella, joka tulee täyttää kaikilta osin. Pääluottamusmies voi lähettää lomakkeen linkin takaa löytyvällä suojatulla sähköpostilla osoitteeseen lakkoavustus(at)teollisuusliitto.fi. Kirjoita sähköpostin aiheeksi Lakkohakemus ja liitä mukaan allekirjoitettu hakemuslomake.

Ohjeita eAsiointia varten:

• Tarkista, että tilinumerosi on oikein (IBAN-muodossa, esimerkki: FI1234567812345678)
  • Merkitse lakkojaksoon menetetyt työpäivät

1–4 tunnin työvuoro (= 0,5 lakkoavustuspäivää)

• Jos sinulla olisi ollut 1–4 tunnin työvuoro (= 0,5 lakkoavustuspäivää), merkitse numero 0,5.
  • Vastaavasti, jos sinulla on ollut useampi 1–4 tunnin työvuoro, kerro luku 0,5 työvuorojen määrällä.

esimerkiksi: Jos sinulla olisi ollut viitenä päivänä 4 tunnin työvuoro, se merkitään 5 x 0,5 = 2,5 päivää. Merkitse tällöin eAsiointiin 2,5 päivää.

8 tai 10 tunnin työvuorot (= 1 lakkoavustuspäivä)

• Jos sinulla olisi ollut 8 tunnin tai 10 tunnin työvuoro (= 1 lakkoavustuspäivä), merkitse numero 1.
  • Vastaavasti, jos sinulla on ollut useampi 8 tai 10 tunnin työvuoro, kerro luku 1 työvuorojen määrällä.

Esimerkki: Jos sinulla olisi ollut kolmena päivänä 8 tunnin työvuoro ja kahtena päivänä 10 tunnin työvuoro, merkitään se 5 x 1 = 5 päivää.

12 tunnin työvuoro (= 1,5 lakkoavustuspäivää)

• Jos sinulla olisi ollut 12 tunnin työvuoro (= 1,5 lakkoavustuspäivää), merkitse numero 1,5.
  • Vastaavasti, jos sinulla on ollut useampi 12 tunnin työvuoro, kerro luku 1,5 työvuorojen määrällä.

Esimerkki: Jos sinulla olisi ollut kolmena päivänä 12 tunnin työvuoro, merkitään se 3 x 1,5 = 4,5 päivää.

Esimerkki 2: Jos sinulla olisi ollut kolmena päivänä 12 tunnin työvuoro ja kahtena päivänä 8 tunnin työvuoro, merkitään se 3 x 1,5 + 2 x 1 = 6,5

Muista painaa ”tallenna”-painiketta.

Sivulla antamasi tiedot (yhteys) on suojattu.

Avustusta voi hakea 3.2. alkaen

• Viikon 27.1.–2.2. osalta lakkoavustusta pystyy hakemaan 3.2. alkaen.
  • Viikon 3.–9.2. osalta lakkoavustusta pystyy hakemaan 10.2. alkaen.
  • Viikon 10.–16.2. osalta lakkoavustusta pystyy hakemaan 17.2. alkaen.
  • Viikon 17.–23.2. osalta lakkoavustusta pystyy hakemaan 24.2. alkaen.

Lakkoavustusten maksatus alkaa lakkoviikoittain aikaisintaan 6.2. ja 13.2. Maksatusaika on noin viikko hakemuksen jättämisestä.

Mikäli sisäänkirjautumisen jälkeen et näe painiketta ”Lakkoavustus”, tarkista, että olet merkinnyt toimipaikkasi eAsioinnissa oleviin omiin tietoihisi kohdassa ’”jäsentiedot”.

Mikäli tämän jälkeenkään et löydä painiketta ”Lakkoavustus”, ota yhteyttä sähköpostilla [email protected].

Tarvitsetko apua?

Lakkoon liittyvistä asioista saat lisätietoa luottamusmieheltäsi ja lakkopäivystyksestä.

Lakkopäivystyksen sähköpostiosoite on [email protected].

Lakkoavustusta koskevissa kysymyksissä ole yhteydessä [email protected].

Lisää ohjeita voit lukea kysymyksistä ja vastauksista.