Lakkoavustusohje

Kuvallinen hakuohje löytyy tästä linkistä

Mikäli sinulle tulee ansionmenetystä työnseisauksen takia, maksamme sinulle lakkoavustusta. Olet oikeutettu lakkoavustukseen, jos olet liittynyt 7 vuorokautta ennen ilmoitetun lakon alkua.

Laskelmaesimerkit

Laskelma 100 euron lakkoavustuksesta

Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 40 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 50,40 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 66,40 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 125 euron lakkoavustuksesta (lakossa, ansionmenetystä 10 tunnin työvuorosta, jos työseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 10 tuntia)

Avustus verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 45 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 109 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 75,95 euroa päivältä. Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 150 euron lakkoavustuksesta (Lakossa, ansionmenetystä 12 tunnin työvuorosta, jos työnseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 12 tuntia).

Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 45 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 134 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 89,70 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Hakuaika ja maksatus

Avustuksia pystyy hakemaan eAsioinnista lakkoviikon jälkeisenä maanantaina. Avustuksia haetaan aina yksi lakkojakso (viikko) kerrallaan.  Saman aikaisesti voi hakea useammalta lakkojaksolta, mikäli eAsoinnissa näkyy erilliset lakkojaksot.

Paperisilla lomakkeilla avustusta haetaan lakkojaksoittain (maksimissaan viikko per lomake).

Avustuksia aloitetaan maksamaan lakkojakson jälkeisen viikon torstaina.

Lakkoavustukset tulee olla haettuna 13.4.2022 mennessä.

Lakkomaksatusjaksot

Siklaelementit Oy 13.–30.1.

• Lakkomaksatusjakso 1, 13.–16.1.
  • Lakkomaksatusjakso 2, 17.–23.1.
  • Lakkomaksatusjakso 3, 24.–30.1.

Muutama vinkki ennen kuin aloitat lakkoavustuksen hakemisen

Muista täyttää kaikki vaaditut kentät. Järjestelmässä näkyy useita lakkoja, jotka on jaettu päivämääriin viikoittain. Täytä kaikki järjestelmällisesti, joka lakkojakso erikseen. Kun hakemus on Teollisuusliiton puolelta hyväksytty sitä ei voi enää muuttaa. Jos hakemus on vielä ”haettu tilassa” sitä voi jäsen vielä itse muuttaa.

Näin haet avustusta

Avustusta haetaan eAsoinnin kautta ja haku edellyttää kirjautumista henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Tämän jälkeen sinulla näkyy ”Lakkoavustus” painike.  Mikäli painiketta ei näy, et ole kiinnitettynä lakkotoimipaikkaan tai toimipaikkasi ei ole lakkolistalla.

Jos et näe eAsioinnissa lakkoavustuspainiketta tai sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia

Jos sinulle ei näy eAsioinnissa lakkoavustuspainiketta, voit hakea lakkoavustusta lakossa olevan toimipaikan pääluottamusmiehen kanssa erillisellä lomakkeella, joka tulee täyttää kaikilta osin. Pääluottamusmies voi lähettää lomakkeen linkin takaa löytyvällä suojatulla sähköpostilla osoitteeseen lakkoavustus(at)teollisuusliitto.fi. Sähköpostin aiheeksi Lakkohakemus ja liitä allekirjoitettu hakemuslomake.

Tarvitset hakemusta tehdessäsi:

• Tarkista, että tilinumerosi on oikein (IBAN-muodossa, esimerkki: FI1234567812345678)
  • Merkitse lakkojaksoon menetetyt työpäivät:
Jos sinulla olisi ollut 1–4 tunnin työvuoro lasket menetetyt työpäivät (yksi työpäivä merkitään numerolla 0,5) yhteen ja merkitset saamasi työpäivien summan (0,5–2,5).

• Esimerkki: Jos sinulla olisi ollut viitenä päivänä 4 tunnin työvuoro, merkitään se 5 x 0,5 = 2,5 päivää
Jos sinulla olisi ollut 8 tunnin työvuoro lasket menetetyt työpäivät (yksi työpäivä merkitään numerolla 1) yhteen ja merkitset tasaluvun (1–5).

• Esimerkki: Jos sinulla olisi ollut viitenä päivänä 8 tunnin työvuoro, merkitään se 5 x 1 = 5
Jos sinulla olisi ollut 10 tunnin työvuoro lasket menetetyt työpäivät (yksi työpäivä merkitään numerolla 1,25) yhteen ja merkitset saamasi työpäivien summan (1,25–6,25).

• Esimerkki: Jos sinulla olisi ollut kolmena päivänä 10 tunnin työvuoro, merkitään se 3 x 1,25 = 3,75
Jos sinulla olisi ollut 12 tunnin työvuoro lasket menetetyt työpäivät (yksi työpäivä merkitään numerolla 1,5) yhteen ja merkitset saamasi työpäivien summan (1,5–7,5)

• Esimerkki: Jos sinulla olisi ollut kolmena päivänä 12 tunnin työvuoro, merkitään se 3 x 1,5 = 4,5
  • Esimerkki 2: Jos sinulla olisi ollut kolmena päivänä 12 tunnin työvuoro ja yhtenä päivänä 4 tunnin työvuoro, merkitään se 3 x 1,5 + 1 x 0,5 = 5
  • Muista painaa ”tallenna”-painiketta

Sivulla antamasi tiedot (yhteys) on suojattu.

Kiitos, että olet mukana!

Haluamme kiittää sinua, että omalla toiminnallasi osoitat tukesi työtaistelutilanteessa. Tarvitsemme jokaista liiton jäsentä. Panoksesi on arvokas.