Tietoa lakkoavustuksen suuruudesta

Mikäli sinulle tulee ansionmenetystä työnseisauksen takia, Teollisuusliitto maksaa sinulle lakkoavustusta. Olet oikeutettu lakkoavustukseen, jos olet liittynyt liiton jäseneksi 4 vuorokautta ennen ilmoitetun lakon alkua.

Lakot ajalla 27.1.–9.2.

Laskelma 70 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 35 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 54 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 51,10 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 105 euron lakkoavustuksesta: (Lakossa, ansionmenetystä 12 tunnin työvuorosta, jos työnseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 12 tuntia). Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 40 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 89 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 69,40 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Lakot 10.2. alkaen

Laskelma 100 euron lakkoavustuksesta: Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 40 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 50,40 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 66,40 euroa päivältä.  Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.

Laskelma 150 euron lakkoavustuksesta: (Lakossa, ansionmenetystä 12 tunnin työvuorosta, jos työnseisauspäivän työvuorosi olisi ollut 12 tuntia). Avustus on verotonta 16 euroon asti. Yli 16 euron avustuksesta peritään tuloverolain 88 §:n ja verohallinnon päätöksen mukainen 45 prosentin ennakonpidätys. Ylimenevä osa on siis 134 euroa tässä tapauksessa. Nettona lakkoavustuksesta jää käteen 89,70 euroa päivältä. Perimme veron ja tilitämme sen verottajalle.