Työtapaturma tai ammattitauti

Kun työpaikalla kolahtaa, kannattaa työt lopettaa ja lähteä lääkäriin. Ilmoita tapahtuneesta työnantajalle tai jos työnantajan edustaa ei ole paikalla, työtoverille. Tärkeää on, että vahinkotilanne kirjataan. Voit hakeutua minne tahansa saadaksesi ensiavun. Tapaturmavakuutusyhtiö korvaa aina ensimmäisen käynnin, vaikka tapahtuma ei osoittautuisikaan työtapaturmaksi.

Työtapaturma on tilanne, jossa jokin yllättävä, odottamaton ja ulkopuolinen energia saa aikaan työntekijän vahingoittumisen tai vammautumisenAmmattitauti on sellainen sairaus, jossa jokin työssä oleva kemiallinen, fysikaalinen tai biologinen tekijä on pääasiallisena syynä sairastumiseen.

Työtapaturman tai ammattitaudin aiheuttamasta työkyvyttömyydestä maksetaan palkan suuruista tapaturmapäivärahaa sekä korvataan hoito. Työtapaturmavakuutuksesta voidaan korvata myös ammatillista kuntoutusta, jos vahingoittunut joutuu vaihtamaan työtä.

Vakava työtapaturma ja ammattitauti -opas

Vakava työtapaturma ja ammattitauti -oppaan tarkoituksena on ohjeistaa Teollisuusliiton työpaikkoja ja jäseniä siinä, kuinka toimitaan vakavan työtapaturman tai ammattitaudin kohdatessa.

Opas löytyy myös ruotsiksi: Allvarliga arbetsolycksfall och yrkessjukdomar