Aalto: Sata vuotta meni perustaa Teollisuusliitto, nyt katseet tulevaisuuteen!

– Suomalaisilla teollisuustyöntekijöillä on ollut pitkästi toista sataa vuotta unelma. Unelma paremmasta ja varmemmasta toimeentulosta, paremmasta turvasta elämässään, paremmat oikeudet tehdä ja elää. Paremmat oikeudet ei vain jäsenillemme vaan perheillemme ja koko yhteiskuntaan, sanoi puheenjohtaja Riku Aalto avajaispuheessaan Teollisuusliiton ylimääräisessä liittokokouksessa.

Aalto muistutti, että ay-liikkeellä on kunniakas historia Suomessa.

– Jokainen vähänkin asioihin perehtyvä huomaa, että ay-liikkeellä on ollut vakautta luova ja kansakuntaa eheyttävä rooli yhteiskunnassa. Tämä on hyvä todeta näin maamme itsenäisyyden juhlavuonna.

Vaikka saavutukset ovat suuret, olisi virhe jäädä lekottelemaan ja ajatella vanhojen meriittien riittävän. Ay-liikkeen arvostelijat pyrkivät esittämään sen kaiken jarruna ja uudistusten estäjänä.

– Mikään ei olisi kohtalokkaampaa kuin tuudittautua ajatukseen siitä, että kaikki on jo tehty, korosti Aalto.

Työtä on tehty järjestäytymällä ammattiosastoihin ja sitä kautta ammattiliittoihin.

– Ajatuksen voi kiteyttää lyhimmillään siten, että yhdessä olemme enemmän.

Ammatillisen järjestäytymisen perusteet ovat edelleen samat. Teollisuusliitto ajatuksena onkin vanhaa perua. Aalto muistutti, että jo Metalliliiton edustajakokous vuonna 1914 pohti ensimmäistä kertaa teollisuustyöläisten voimien yhdistämistä samaan ammattiliittoon:

– Ja tasan sata vuotta sitten, vuonna 1917, edustajakokous käsitteli taas asiaa. Kokousta tosin jouduttiin suurlakon vuoksi siirtämään hieman, se pidettiin joulukuun 4.–11. eli samalla viikolla, mihin ajoittuu myös itsenäisyysjulistus. Aika kauan tähän siis meni!

Nyt ympyrä kuitenkin sulkeutuu, ja vuoden 2017 liittokokous on historiallinen tapahtuma.

– Tänään täällä on vielä edustajia eri liitoista, kokouksen jälkeen olemme kaikki jo samaa yhtä liittoa. Se, hyvät ystävät, on Suomen vaikutusvaltaisin ammattiliitto! Ja nyt käännämme katseemme pitkälle tulevaisuuteen!

Puheensa päätteeksi Aalto pyysi vielä liittokokousedustajia pitämään hiljaisen hetken pitkäaikaisen puheenjohtajan Per-Erik Lundhin muistoksi.