Työehtosopimus eli TES

Työehtosopimukset

Teollisuusliitto neuvottelee työehtosopimukset yhdessä työnantajaliittojen kanssa. Työehtosopimus on liiton alojen työtä määrittelevä perussopimus. Siinä sovitaan muun muassa palkasta, työajasta, sairausajanpalkasta, arkipyhäkorvauksista jne.

Työehtosopimusten ehdot ovat minimiehtoja, joita työnantajan tulee vähintään noudattaa kaikkiin työntekijöihinsä, myös kesätyöntekijöihin. Kun siis solmit työsopimusta työnantajan kanssa, pidä mielessä, että sitä ei saa sopia heikommin ehdoin kuin mitä työehtosopimus määrää. Kannattaakin aina tarkistaa työsuhteen vähimmäisehdot oman alan työehtosopimuksesta.

Teollisuusliiton jäsenet työskentelevät teollisuusaloilla, muun muassa kemianteollisuudessa, metalliteollisuudessa ja mekaanisessa metsäteollisuudessa. Katso liiton sopimusalat täältä.

Teollisuusliitto on edunvalvoja

Teollisuusliiton tehtävänä on valvoa, että sen jäsenten työpaikoilla noudatetaan työehtosopimusta. Liittymällä liiton jäseneksi varmistat taustaturvan työelämään.

Työehtosopimuksesta voit kysyä työpaikan luottamusmieheltä tai liiton toimistolta. Useimmat sopimukset löytyvät internetistä Finlexistä.