Kuka voi liittyä Teollisuusliiton jäseneksi?

Arkikielessä puhutaan usein liittoon liittymisestä. Tosiasiassa työntekijä kuitenkin liittyy ammattiosaston jäseneksi ja ammattiosastot puolestaan muodostavat ammattiliiton.

Ammattiosaston varsinaiseksi jäseneksi voi liittyä liiton järjestämis- ja sopimusaloilla työskentelevä 15 vuotta täyttänyt työntekijä. Voit katsoa Teollisuusliiton sopimusalat täältä.

Liiton opiskelijajäseneksi voi liittyä, jos opiskelee ammatillisessa oppilaitoksessa tai ammatillisessa kurssikeskuksessa Teollisuusliiton alojen koulutuksessa. Opiskelijajäsenyys on maksutonta opiskelujen ajan.

Jäsenyydelle ei ole alaikärajaa, työttömyysturvaan jäsen on kuitenkin oikeutettu vasta 17-vuotiaana.

Teollisuusliiton jäsenyydellä ei ole koulutuksellista ala- tai ylärajaa, sillä ammattiliiton valinnan määrittelevät työtehtävät ja yrityksen toimiala. Yhteinen nimittäjä Teollisuusliiton jäsenille on se, että he työskentelevät jäseneksi liittyessään liiton sopimusaloilla.

Yrittäjäasemassa oleva henkilö ei voi liittyä Teollisuuden työttömyyskassan jäseneksi. Sen sijaan henkilö, joka tekee töitä perheenjäsenensä yrityksessä, mutta ei itse omista yrityksestä mitään, voi liittyä palkansaajille tarkoitetun työttömyyskassan jäseneksi. Pelkkää työskentelyä perheen omistamassa yrityksessä ei enää 1.7.2019 jälkeen katsota yrittäjyydeksi.

Liity Teollisuusliiton jäseneksi tästä.

Opiskelijajäseneksi voit liittyä tästä.