Kysymyksiä ja vastauksia uudesta A-kassasta

Mikä on A-kassa?

A-kassa on työttömyyskassa, jossa Teollisuusliitto vakuuttaa jäsenensä työttömyyden varalta. A-kassa on Suomen kolmanneksi suurin työttömyyskassa, jossa useat ammattiliitot vakuuttavat jäsenensä.

Mitä eroa on liitolla ja työttömyyskassalla?

Liitolla ja kassalla on omat roolinsa – ammattiliitossa pääset vaikuttamaan ja parantamaan työelämää monin tavoin yhdessä muiden aktiivisten jäsenten kanssa. Liiton neuvottelema työehtosopimus on tärkein jäsenetusi. Liiton kautta saat tukea työpaikkasi luottamusmieheltä ja pulmatilanteissa maksutonta oikeusapua.

A-kassa on turvana työttömyyden varalta, kuulumalla kassaan voit hakea ansiosidonnaista päivärahaa sekä muita etuuksia. Kuulumalla liittoon sekä kassaan saat työelämään vankan turvan.

Liityt Teollisuusliiton jäsenenä myös A-kassaan. Näin sinulla ovat työelämän turva ja työttömyysturva kunnossa.

Pitääkö A-kassan jäsenmaksu maksaa erikseen?

Teollisuusliiton jäsenmaksun vuodelle 2024 on yksi prosentti jäsenen ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta. Jäsenmaksuun sisältyy A-kassan jäsenmaksu ja sitä ei tarvitse maksaa erikseen.

Missä asioissa A-kassa auttaa?

Jäsenenä voit saada ansiopäivärahaa työttömyyden ajalta, liikkuvuusavustusta kun saat töitä kauempaa ja vuorottelukorvausta vuorotteluvapaan ajalta. A-kassa auttaa jäseniään etuuksiin liittyvissä asioissa.

Mistä löydän lisätietoa A-kassasta?

Tietoa A-kassan maksamista etuuksista sekä yhteystiedot löydät A-kassa.fi.

Työttömyysetuutta voit hakea A-kassan eAsioinnista, johon pääset kirjautumaan A-kassan verkkosivuilta.

Jäsenyyteesi liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä Teollisuusliiton jäsenpalveluihin maanantaista perjantaihin kello 8.30–12. Jäsenpalveluiden puhelinnumero on 020 690 446 ja sähköpostiosoite [email protected].