Liitosta eroaminen

Elämäntilanteiden muuttuessa sinun ei tarvitse erota liitosta – voit pyytää jäsenmaksuvapautusta

Jos elämäntilanteesi muuttuu esimerkiksi päätoimisten opintojen, perhevapaan, asevelvollisuuden vuoksi tai saat Kelalta sairaus-/työttömyyspäivärahaa, sinun ei tarvitse erota liitosta, vaan olet oikeutettu jäsenmaksuvapautukseen tälle ajalle. Ole tässä tapauksessa yhteydessä jäsenpalveluun tai käy itse merkitsemässä jäsenmaksuvapautusaikaa eAsioinnissa.

Mikäli saat A-kassan maksamaa etuutta, kirjautuu jäsenmaksuvapautus automaattisesti liiton jäsenrekisteriin, jos olet antanut kassalle valtuutuksen tietojen siirtoon.

Jos olet jäänyt työkyvyttömyyseläkkeelle tai kuntoutustuelle, toimita kopio päätöksestä jäsenyysyksikköön jäsenmaksuvapautuksen myöntämistä varten. Vanhuuseläkkeelle jäädessäsi toimita kopio vanhuuseläkepäätöksestä, jotta voimme tutkia oikeuttasi liiton vapaajäsenyyteen.

Muistathan myös ilmoittaa, jos/kun palaat työelämään, jotta jäsenmaksutietoihisi ei jää puutteita.

Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, anna palautetta eroamisen sijaan

Jos olet tyytymätön liitosta saamaasi palveluun, anna eroamisen sijaan palautetta. Pyrimme parhaamme mukaan kehittämään palveluitamme ja toimintaamme, siksi palautteen antaminen toiminnastamme on meille tärkeää. Ajamme jäsenen etua, joten rakentava palaute jäsenten hyväksi tekemästämme työstä on aina tervetullutta, ja näin voimme toimia jatkossa entistä paremmin. Jokainen jäsen on meille tärkeä.

Jos et koe saavasi jäsenmaksurahoillesi vastinetta, muistathan muun muassa seuraavat jäsenedut:

• Edunvalvonta työpaikallasi ja luottamusmiehen apu sekä ristiriitatilanteissa liiton tarjoama oikeusapu
  • Avoimen työttömyyskassan jäsenyys ja oikeus ansiopäivärahaan jäädessäsi työttömäksi
  • Liiton tarjoama vapaa-ajan tapaturmavakuutus sekä matkustajavakuutus
  • Murikka-opiston ja ammattiosastojen tarjoamat koulutukset jäsenille
  • Tekijä-lehti ja Teollisuusliiton taskukalenteri
  • Liiton järjestämät tapahtumat
  • Teollisuusliiton lomamökit ja -osakkeet sekä tarjoukset hotelleista ja laivayhtiöiltä
  • Polttoainealennukset Nesteeltä
  • Lisää jäsenetuja löydät täältä.

Jos kuitenkin haluat erota, tee näin

Mikäli haluat kuitenkin erota liitosta, etkä ole siirtymässä toiseen liittoon/työttömyyskassaan, tulee sinun tehdä eroilmoitus kirjallisesti Teollisuusliitolle.

Jos siirryt toiseen liittoon/työttömyyskassaan, anna heille liittymislomakkeessasi valtuutus päättää jäsenyytesi Teollisuusliittoon ja Avoimen työttömyyskassaan liittymistäsi edeltävästä päivästä.

Jos vaihdat työttömyyskassaa ja annat uudelle työttömyyskassalle erovaltuutuksen päättää vanhan kassan jäsenyys, muista tämän lisäksi erikseen ilmoittaa eroavasi Teollisuusliitosta, jos et halua jatkaa pelkästään liiton jäsenenä.

Jos työnantajasi on perinyt jäsenmaksun palkastasi, pyydä työpaikkasi palkanlaskentaa lopettamaan jäsenmaksuperintä Teollisuusliittoon ilmoittamastasi eropäivästä lähtien. Tämä on jäsenen velvoite, eikä Teollisuusliitto tee erikseen ilmoitusta työnantajallesi. Tarkista myös seuraavasta palkkalaskelmastasi, että ay-jäsenmaksuja ei ole enää veloitettu Teollisuusliittoon.

Jäsenen itse erotessa, katsotaan hänet eronneeksi siitä päivästä lukien, jonka hän on itse ilmoittanut, mikäli jäsenyys siihen päivään asti kunnossa. Muussa tapauksessa jäsenyys päätetään siihen päivään, johon jäsenmaksu-/jäsenmaksuvapautustiedot ovat kunnossa. Jos jäsenyydessäsi on puutteita, lähetämme sinulle kuulemisen asiasta, ja annamme sinulle mahdollisuuden hoitaa asia kuntoon.

Muista, että olet aina tervetullut takaisin Teollisuusliiton jäseneksi, mikäli mielesi muuttuu!