Kansainvälinen toiminta

Kansainvälisen toiminnan periaatteet:

• Turvaamme ja edistämme teollisuustyöntekijöiden asemaa työmarkkinoilla kotimaassa ja ulkomailla.
  • Edistämme Kansainvälisen työjärjestö ILOn työelämän perusoikeuksien toteutumista sekä demokraattisten ja taloudellisesti kestävällä pohjalla olevien ammattiliittojen rakentumista ja vahvistumista kehitysmaissa ja kehittyvissä teollisuusmaissa. Osallistumme myös monikansallisten yritysten toiminnan valvontaan globaalisti.
  • Valvomme osaltamme teollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa.

Edellä mainittujen periaatteiden johdosta liitossa toteutetaan:

Kansainvälistä koulutusta

Murikka-opisto tarjoaa myös kansainvälistä koulutusta liiton jäsenille. Liiton kv-yksiköstä voivat ammattiosastot ja työpaikat tilata toiveidensa mukaan niille räätälöityjä kv-kursseja.

Kv-vastaava ammattiosastoihin

Ammattiosastoja kannustetaan valitsemaan kansainvälisistä asioista vastaava toimihenkilö. Kyseinen henkilö toimii linkkinä liiton kansainvälisen toiminnan ja ammattiosastojen välillä kansainvälisiä vastaavia koulutetaan vuosittain Murikan kurssilla sekä muulla heille suunnatulla kansainvälisyyskoulutuksella.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Liiton kansainvälisessä yksikössä työskentelee kuusi henkilöä. Lisäksi liiton muissa yksiköissä kansainvälisiä tehtäviä hoitaa noin 30 henkilöä oman päävastuunsa ohessa.

Mikä ihmeen iAE?

Kansainvälisessä ammattiyhdistysslangissa tulee vastaan paljon termejä ja lyhenteitä, joiden kanssa on helppo mennä sekaisin. Olemme koonneet näitä listaan, jota päivitetään aina tarpeen tullen.