Juuremme

Teollisuusliitto syntyi, kun Teollisuusliitto, eli aiemmin Metalliliitto, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ja Puuliitto yhdistyivät 1.1.2018. Kaikkien kolmen liiton juuret ulottuvat 1800-luvulle saakka.

TEAMin taustalla oli Suomen ensimmäinen ammattiliitto, Suomen Kirjaltajaliitto, joka perustettiin Helsingissä 18.–20.8. vuonna 1894. Lähes tasan kolme vuotta myöhemmin, 16.8.1897, perustettiin Jalkinetyöntekijäin Liitto. Ensimmäinen ammattiosasto, Helsingin Kirjatyöntekijäin Yhdistys, oli perustettu jo vuonna 1869. Liiton nimeksi tuli TEAM, kun Viestintäliitto ja Kemianliitto fuusioituivat vuonna 2010.

Metalliliiton toiminta käynnistyi, kun Rauta- ja metallityöntekijäin liitto perustettiin Helsingissä 21.–23.6. vuonna 1899. Ensimmäinen ammattiosasto, Helsingin läkki-, pelti- ja vaskiseppäyhdistys oli perustettu jo 1886. Vuonna 1930 vanha Metalliliitto lakkautettiin ja Metallityöväen Liitto perustettiin.

Myös Puuliiton toiminta alkoi vuonna 1899, kun Puuseppien Keskushallinto perustettiin. Liiton taustalla ovat myös Maaseututyöväen liitot, joista ensimmäinen, Suomen Tehdas ja Sekatyöväen liitto, perustettiin vuonna 1907. Puu- ja erityisalojen liitto syntyi vuonna 1993, kun Maaseututyöväen Liitto ja Puutyöväen Liitto fuusioituivat. Vuonna 2014 liitto lyhensi nimensä Puuliitoksi.