Ska jag bli medlem?

Vem kan bli medlem i Industrifacket?

Till vardags talas det ofta om att gå med i ett fackförbund. Men i själva verket blir en arbetstagare medlem i en fackavdelning, och fackavdelningarna i sin tur bildar ett fackförbund.

Du kan ansluta dig som ordinarie medlem till en fackavdelning om du arbetar inom förbundets organisationsområden och avtalsbranscher och har fyllt 15 år. Här kan du se vilka Industrifackets avtalsbranscher är.

Du kan ansluta dig som studerandemedlem till förbundet om du studerar på en utbildning vid en yrkesskola eller en vuxenutbildningscentral i någon av Industrifackets branscher.

Studerandemedlemskapet är gratis under studietiden.

Någon undre åldersgräns för att bli medlem finns inte, men du har inte rätt till utkomstskydd för arbetslösa förrän du fyllt 17 år.

Det finns inga regler för hur hög eller låg utbildning du måste ha för att bli medlem i Industrifacket, utan det är arbetsuppgifterna och företagets bransch som bestämmer vilket fack som är ditt. Den gemensamma nämnaren för Industrifackets medlemmar är att de arbetar inom förbundets avtalsbranscher.

En person i företagsställning kan inte bli medlem i Industrifackets Arbetslöshetskassa.

Om en person arbetar i sin makes/makas företag kan också den personen anses vara företagare.

Enklast gör du det här.