Industrifackets stipendium

Vad handlar stipendiet om?

Industrifacket stöder sina studerandemedlemmar med stipendier. Chansen till att ansöka om stipendierna anordnas två gånger i året. Högst 120 stipendier på 500 euro beviljas per år. Syftet med stipendiet är att stöda aktiva unga under studierna.

Vem kan få stipendiet?

Stipendiater kan vara studerande som tar yrkesexamen eller som bedriver fortsatta studier, den enda förutsättningen är studerandemedlemskap i facket. När stipendierna beviljas beaktas Industrifackets områden och sektorer samt främjande av organisering bland unga, aktiviteten för att öka den yrkesmässiga uppskattningen för den egna branschen samt exemplarisk verksamhet för att förbättra och upprätthålla lagandan.

Hur söker man stipendiet?

Stipendieansökan fyller man i genom en elektronisk blankett som finns på www.lyyti.in/teollisuusliitonstipendi.  Studerande kan själva ansöka om stipendiet och stipendieförslag kan också läggas fram av personalen på läroanstalter, Industrifackets förtroendevalda, fackavdelningar samt fackets personal.

Ansökningstiden för den första ansökningsomgången går ut 1.11.2019.

Hur väljs stipendiaterna och hur betalas stipendiet ut?

Industrifackets vice ordförande som ansvarar för fackets organisationsverksamhet besluter om utdelningen av stipendierna utgående från ett förslag av stipendiekommittén. Stipendiet betalas in direkt på stipendiatens konto.

Mer information om Industrifackets stipendium ges per e-post, [email protected].