Teollisuusliitto katkaisi mekaanisen metsäteollisuuden neuvottelut – ylityökielto alkaa perjantaina

Teollisuusliitto on katkaissut mekaanista metsäteollisuutta koskevat työehtosopimusneuvottelut Metsäteollisuus ry:n kanssa. Samalla liitto on päättänyt julistaa ylityökiellon mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalalle. Ylityökielto alkaa perjantaina 22.12. kello 06.00 ja on voimassa toistaiseksi.

Mekaanisen metsäteollisuuden sopimus päättyi marraskuun lopussa. Sopimusneuvottelut ovat sujuneet hyvin nihkeästi.

Olemme neuvotteluissa saaneet työnantajilta lähinnä hävyttömiksi luonnehdittavia tarjouksia, Teollisuusliiton varapuheenjohtaja Jari Nilosaari sanoo.

Perjantaina alkava ylityökielto koskee kaikkia mekaanisen metsäteollisuuden sopimuksen piirissä olevia yhtiöitä apu- ja rinnakkaistoimintoineen. Alalla työskentelee reilut yhdeksän tuhatta työntekijää. He ovat tyypillisesti mm. sahojen, vaneritehtaiden, höyläämöiden, kuivaamoiden ja talotehtaiden palveluksessa.

Ylityökielto poistuu, kun uusi työehtosopimuksesta alalle on hyväksytty.

Lisätietoja: varapuheenjohtaja Jari Nilosaari, puh. 0400 872 641, työehtosihteeri Jarmo Tuomainen, puh. 040 079 6896