Sipilän hallitus petti taas palkansaajat

Juha Sipilän (kesk.) hallitus on Teollisuusliiton mielestä osoittautunut jälleen epäluotettavaksi ja kyvyttömäksi sopijaosapuoleksi. Liitto viittaa hallituksen kehysriihessään tekemiin työntekijöiden asemaa kurjistaviin päätöksiin.

Kehysriihessä sovitut työehtojen ja irtisanomissuojan heikentämiset koskevat satojentuhansien ihmisten työsuhdeturvaa. Esimerkiksi Teollisuusliiton sopimuskentässä alle 20 hengen yrityksiä on tuhansia, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto huomauttaa.

Myös työnantajat joutuvat tällä rajauksella eriarvoiseen asemaan. Nyt jo voi ennustaa, että sotkuisia oikeudenkäyntejä tulee olemaan paljon, ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen jatkaa.

Hallitus on jo aikaisemmin leikannut työttömyysturvaa, pidentänyt koeaikoja, helpottanut perusteettomia määräaikaisuuksia, lieventänyt irtisanotun takaisinottovelvoitetta, laillistanut nollatuntisopimukset ja toteuttanut aktiivimallin.

Hallitus suunnittelee lisäksi aktiivimalli kakkosta lisäkarenssien uhalla. Linjana on ollut kolmikantaisen sopimisen alasajo ja halpatyömarkkinoiden yleistäminen.

– Ay-liikkeellä ei ole enää mitään syytä yrittää olla rakentava tämän hallituksen kanssa, koska se on rikkonut lähes kaiken, mistä se kilpailukykysopimuksella sopi. Kehysriihi oli ties kuinka mones sodanjulistus työehtoja ja niitä puolustavaa ay-liikettä kohtaan, Lehtonen sanoo.

Lisätietoja: Riku Aalto, puh. 0400 711 072
Turja Lehtonen, puh. 0400 535 616