Metsäkoneenkuljettajien kannanotto: eroon kausityöttömyydestä ja palkkaus työn vaativuutta vastaavaksi

Teollisuusliittoon järjestäytyneiden metsäkoneenkuljettajien mukaan Suomessa tällä hetkellä suunnitteilla olevat viisi isoa metsäteollisuuden tehdashanketta poistaisivat toteutuessaan metsäkonealan kausityöttömyyden lähes kokonaan.

– Ympärivuotinen työllisyys on metsäkonealalle tärkeää, koska tulevaisuudessa työvoimapula tulee olemaan todellisuutta. Jos työntekijöille ei pystytä tarjoamaan varmaa ja ympärivuotista työllisyyttä, on alalle vaikea saada uutta työvoimaa, totesivat Leville 30.6. kokoontuneen metsäkonealan valtakunnallisen neuvottelupäivän osallistujat yksimielisesti.

Käynnissä olevan koulutusreformin myötä on metsäkoneyrityksissä aloitettu “pioneerityyppisesti” kouluttamaan itse uutta työvoimaa. Metsäkoneenkuljettavat alleviivaavat käytännön työtaitojen oppimista ja muistuttavat samalla, että ala sopii myös naisille.

– Työn luonne on vuosien varrella muuttunut. Koneiden toimintavarmuus on kasvanut komponenttien kehittyessä. Lisäksi vaativimmat ja raskaimmat korjaustyöt annetaan pääsääntöisesti koneiden kunnossapitoon erikoistuneiden metsäkoneasentajien hoidettavaksi. Kuljettajat ovat lisäksi huolissaan siitä, että alan palkkakehitys laahaa selvästi jäljessä työn psyykkiseen kuormittavuuteen ja lisääntyneisiin vaatimuksiin nähden.

Lapin metsätyöntekijöiden ammattiosasto 50 vuotta

Metsäkonealan ammattilaiset kokoontuivat perinteisille valtakunnallisille neuvottelupäiville 29.6.–1.7. Pohjois-Suomeen Levin matkailukeskukseen. Tapahtumaan osallistui liki 100 metsäkonealan ammattilaista eri puolelta Suomea. Tilaisuuden yhteydessä juhlittiin Lapin metsätyökoneiden ammattiosaston 50-vuotista taivalta.

Osaston puheenjohtajan Ville Vuonnalan mukaan Metsäkonealan työntekijöiden järjestäytyminen on Lapin alueella ollut vireää. Hän uskoo positiivisen trendin jatkuvan tulevaisuudessa.

– Ison organisaation, Teollisuusliiton, tuki on metsäkonealan työntekijöille erittäin arvokas etu, Vuonnala arvioi.

Metsäkone- ja puutavaraterminaalien valtakunnalliset ammattiosastot kuuluvat Teollisuusliittoon, joka on Suomen suurin teollisuuden ammattiliitto. Siihen kuuluu noin 220 000 jäsentä. Metsäkonealalla työskentelee noin 4 500 työntekijää.

Lisätietoja:
Valtakunnallisten neuvottelupäivien puheenjohtaja Esa Sorila, 050 026 9063