Luottamusmieskurssilta apua tiedonhakuun

– Murikan luottamusmiesten peruskurssista on ollut suuri hyöty luottamustehtävän hoitamisessa, sanoo vanerityöntekijä Milja Torstensson.

UPM:n Säynätsalon vaneritehtaalla työskentelevä Torstensson valittiin luottamusmieheksi vuoden 2016 lopussa.

– Pääluottamusmies mainitsi, että kannattaisi lähteä kouluttamaan itseään, kun kerran mahdollisuus on olemassa.

Torstenssonille erityisen sopiva vaihtoehto oli kesän 2018 muksukurssi, jonne hän sai ottaa kaksi lastaan mukaan. Muksukurssi on Murikka-opiston erikoisuus, ja yksinhuoltajana Torstensson arvosti mahdollisuutta suuresti. Kun hän opiskeli edunvalvonta-asiaa, lapsille oli järjestettynä omaa ohjelmaa, ja muksuja kaitsivat kokeneet lastenohjaajat.

– Lapset tykkäsivät tosi paljon, kun heillä oli mielekästä puuhaa.

Mielekäs oli myös Torstenssonin oma ohjelma, luottamusmiesten peruskurssi.

– Käytiin läpi työehtosopimusta, lakikirjaa ja muita opuksia. Nyt tiedän paremmin, mistä suunnasta lähteä vastausta hakemaan. Aina on oma ammattiosasto, aluetoimisto ja liitto, mistä tietoa saa, kun sitä vain osaa hakea ja kysyä.

– Kun osallistujia oli monelta eri sopimusalalta, huomasi, miten iso Teollisuusliitto tosiaan on. Esiin nousi myös eri alojen välisiä eroja esimerkiksi työehtosopimuksissa. Se oli mielenkiintoista.

Myös Murikka oppimisympäristönä oli Torstenssonin mieleen.

– Kaikki rantasaunat ja muut, hyvät ruoatkin vielä. Siltäkin kannalta Murikka on hyvä paikka lähteä kouluttautumaan.

Loppuvuonna on vielä paljon kursseja tarjolla luottamushenkilöille.