Sipilän hallituksen esityksessä edelleen puutteita – SAK haluaa lain perustelut kolmikantaiseen valmisteluun

SAK:n hallitus arvioi tänään maan hallituksen antamaa esitystä henkilöperusteisen irtisanomissuojan muuttamisesta työsopimuslaissa. Esitystä ei hyväksytty sellaisenaan ja se menee liittojen hallintojen käsittelyyn.

Tänään saaduista esityksen perusteluista löytyi kuitenkin elementtejä, joissa on vahvoja kaikuja eriarvoistavasta alkuperäisestä lakiesityksestä, SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta huomauttaa.

SAK:n hallitus edellyttääkin, että hallituksen työsopimuslakiesityksen perustelut valmistellaan kolmikantaisesti. Tämän lisäksi nykyisessä laissa todetut epäasiallisen irtisanomisen perusteet tulee säilyttää ennallaan.

Tässä vaiheessa SAK päätti, että maan hallituksen esitys antaa edellytykset harkita työtaistelutoimien keskeyttämistä. Päätökset työtaistelujen jatkosta tekee kuitenkin liittojen hallinnot, Eloranta painottaa.

Esitys menee jäsenliittojen käsittelyyn. Teollisuusliiton hallitus kokoontuu tiistaina 30.10.