Liiton hallitus hyväksyi turvetuotantoalan neuvottelutuloksen

Teollisuusliiton hallitus on hyväksynyt turvetuotantoalalle marraskuussa syntyneen neuvottelutuloksen. Alan palkkoja korotetaan 1.2.2019 yleiskorotuksena 1,6 prosenttia. Seuraavana vuonna 1.4.2020 palkat puolestaan nousevat 1,9 prosenttia.

Neuvottelutuloksen mukaan turvetuotantoalan ilta- ja yövuorolisät nousevat 1.2.2019 alkaen 3,5 prosentilla.

Erityisalojen sektorin johtajan Marko Rosqvistin mukaan neuvotteluissa oli esillä myös työajan pidentäminen 24 tunnilla kilpailukykysopimuksen (kiky) mukaisesti. Turvetuotantoalan sopimuksessa työajan pidennystä ei ole ollut.

– Turvetuotantoalan sopimus hyväksyttiin aikanaan vasta kikysopimuksen jälkeen, eikä siihen kirjattu työajan pidennystä 24 tunnilla. Eikä sitä ole tässä uudessa neuvottelutuloksessakaan, Rosqvist kertoo.

Parannuksena alan sopimukseen tulee myös muun muassa se, että omalla ilmoituksella voi jatkossa sairastaa kaksi päivää.

Turvetuotantoalan työehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirja löytyy täältä.

Lisätietoja sopimuksesta antavat:

erityisalojen sektorin johtaja Marko Rosqvist, puh. 050 303 9275