”Kurssit antavat enemmän kuin ottavat”

Hämeenlinnalaisella tekstiilihuoltaja Johanna Solodovilla on nuoresta iästään huolimatta kosolti kokemusta liiton koulutuksista. Pelkästään viime vuonna hän osallistui yli kymmeneen liiton tapahtumaan.

Mikä saa hänet lähtemään kursseille yhä uudestaan?

– Liiton tapahtumissa tutustuu ihmisiin ja saa uusia kontakteja. Kursseilla kuulee toisilta luottamusmiehiltä, miten muilla työpaikoilla menee, itsekin toista kautta varapääluottamusmiehenä Lindström Oy:ssä Hämeenlinnassa toimiva Solodov kertoo.

– Olen tehtävässäni vielä kokematon. Kursseilla tapaa ihmisiä, jotka ovat olleet jopa monta vuosikymmentä pääluottamusmiehenä. Samalla he saavat jotain meiltä tulokkailta, sillä työpaikat ovat niin erilaisia, ja eri firmoissa luottamusmiehenä toimiminen on hyvin erilaista.

Yhteyttä pidetään kurssien jälkeenkin, Solodov sanoo.

– Esimerkiksi luottamusmiesten peruskurssilla syntyi WhatsApp-porukka, ja Häme–Pirkanmaan nuorisojaostolla on oma Facebook-ryhmä.

Varmuutta ja uskallusta

Viimeksi Solodov osallistui marraskuun alussa Teollisuusliiton nuorten Tenu-päiville, jotka pidettiin liiton Murikka-opistolla Tampereen Teiskossa.

– Se oli kiva tapahtuma. Nuorten tapahtumat ovat yleensä aika rentoja, ja kun tehdään jotain yhdessä, tuo se porukkaa yhteen. Niissä ei ole tylsää! Ja sellaisina ne on hyvä pitääkin, että saadaan houkuteltua uusia jäseniä. Siellä olikin aika paljon ensikertalaisia.

Vaikka ay-toiminnassa kuluu useampi viikonloppu, Solodov kokee olevansa vahvasti hyötyjän puolella.

– Olen saanut liiton kursseilta ja tapahtumista valtavasti tietoa. Olen myös saanut varmuutta omaan toimintaan. Nykyään uskallan tuoda asioita ja ongelmia esiin työpaikallani. Ujouteni on karissut viime vuosien aikana, enkä enää välttämättä tarvitse työkaveria mukaani, kun lähden kurssille.

Solodov on havainnut, että ay-aktiivit ovat yhtenäinen porukka.

– Ihan sama, missä ollaan töissä tai ollaanko naisia, miehiä, nuoria tai vanhempia, kaikilla on sama ajatusmaailma, mikä on hienoa. Ay-porukka on oma yhteisönsä, ja uudet ihmiset mahtuvat aina joukkoon mukaan.

Kaikille teollisuusliittolaisille

Solodov suositteleekin liiton kursseille ja tapahtumiin lähtemistä kaikille teollisuusliittolaisille.

– Kaikkien luottamustehtävissä toimivien kannattaa ehdottomasti osallistua vähintään luottamusmiesten perus- ja jatkokursseille. Niiden käymisen pitäisi melkein olla vaatimus luottamusmieheksi valittavalle. Jos ottaa vastaan luottamustehtävän, on henkilön vastuulla kouluttaa itseään ja olla kartalla päivän tapahtumista edustamilleen työntekijöille. Ja vaikka olisi ollut luottamusmiehenä kymmenen vuotta, en panisi asioiden kertaamista pahakseni, sillä asiat muuttuvat, ja ne voi myös tehdä toisella tavalla.

– Esimerkiksi paikallisen sopimisen kurssi oli hyvä. Sen käytyään tietää, mistä asioista ylipäätään voi paikallisesti sopia.

– Suosittelen kaikkia lähtemään kursseille tai tapahtumiin rohkeasti. Vaikka ajattelee, että se vie vapaa-aikaa, se antaa enemmän kuin ottaa. Ajattelen, että kun maksaa jäsenmaksua, saa sen takaisin, kun käy yhdessä tapahtumassa. Kun lähtee esimerkiksi viikonloppukurssille, liitto maksaa matkat, ruoat, yöpymiset ja mahdolliset aktiviteetit.

Seuraavaksi naisten seminaariin

Solodovin kalenteri täyttyy Teollisuusliiton tapahtumista myös tänä vuonna.

– Seuraavaksi menen naisten seminaariin Murikkaan. Se järjestetään helmikuun alussa, ja sinne on lähdössä todella monta työkaveria, mikä on tosi kivaa. Sitä seuraavana viikonloppuna on Teollisuusliiton nuorten Teollisuus meeting Tampereella. Maaliskuun loppupuolella taas olen ilmoittautunut viisipäiväiselle työsuojelun peruskurssille Murikkaan.