Ammatit katoavat, osaaminen ei – Teollisuusliitto on mukana SuomiAreenassa

Tänä kesänä SuomiAreenassa keskustellaan tulevaisuuden osaamisesta ja tutustutaan niin nykypäivän kuin tulevaisuudenkin ammatteihin.

Ammattiosaaminen on Suomen menestystekijä tulevaisuudessakin. Mutta millaista ammatillista osaamista tulevaisuudessa tarvitaan ja miten varmistetaan, että koulutamme oikeisiin ammatteihin oikealla tavalla? Miten jatkuva oppiminen ja yksilölliset opintopolut takaavat oikean osaamisen tulevaisuudessa?

Keskustelutilaisuudessa Ammatit katoavat, osaaminen ei nuoret osaajat keskustelevat päättäjien kanssa siitä, millaisena he näkevät tulevaisuuden. Pelottaako pian valmistuvaa lähihoitajaa hoivarobottien saapuminen vanhustenhoitoon? Tarvitaanko enää maajussia vai hoitaako parviäly possut?

Keskustelutilaisuus järjestetään perjantaina 19.7. klo 14.30−15.30 Antinkatu 5:ssä. Keskustelu striimataan ja se on katsottavissa osoitteessa Suomiareena.fi.

Keskustelijoina ovat Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen, useiden eri alojen ammattilaisia palkkaavan Satakunnan Osuuskaupan henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa, eteläpohjanmaalainen maatalousalan yrittäjä Kaisa Pihlaja, sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja Jonna Lindqvist Satakunnasta sekä opiskelija Samu Lahti, joka voitti automaatioasennuksessa pronssia ammattitaidon EM-kilpailussa. Keskustelua vetää Maaseudun Tulevaisuuden toimittaja Eija Mansikkamäki.

Keskustelutilaisuuden järjestävät yhteistyössä Teollisuusliitto, Skills Finland, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto SAKKI ry ja Suomen Opiskelija-Allianssi OSKU. Tapaat meidät myös Kansalaistorilla torstaina ja perjantaina SuomiAreena-rannassa (paikka 63). Ständillä voit pohtia omaa osaamistasi ja etsiä sinulle sopivaa ammattia. Perjantaina paikalla on myös robotti, jollaisia käytetään jo nyt esimerkiksi hoivatyössä ja ammatillisessa koulutuksessa.

Torivartissa MTV-lavalla torstaina klo 12.40 yleisö saa arvata ammatteja, joita ammattiin opiskelevien nuorten järjestöjen edustajat esittävät pantomiimin ja sanaselityksen keinoin.

Tervetuloa mukaan tapahtumiimme ja nähdään Porissa SuomiAreena-viikolla!

Lisätietoja:
Ammatillisen koulutuksen asiantuntija Kari Hyytiä, Teollisuusliitto