Neuvottelut eivät ole tuottaneet tulosta – Teollisuusliitto julisti lakon 9.–11.12. väliseksi ajaksi

Teollisuusliitto aloittaa kahden viikon kuluttua laajat työnseisaukset edustamillaan toimialoilla. Lakot alkavat maanantaina 9.12. kello 00.00 ja päättyvät keskiviikkona 11.12. kello 23.59. Lakkoon menee työntekijöitä yhteensä kymmeneltä Teollisuusliiton sopimusalalta. Lakko koskee yhteensä noin 35 000 työntekijää.

Teollisuusliiton julistaman työnseisauksen piirissä ovat teknologiateollisuuden, malmikaivosten, kumiteollisuuden, öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden, kemian perusteollisuuden, lasikeraamisen teollisuuden, muovituoteteollisuuden ja kemiantuoteteollisuuden, teknisen huollon ja kunnossapidon sekä mekaanisen metsäteollisuuden sopimisalat sekä puolustusministeriön työpaikat.

Lakkoon osallistuu noin 35 000 työntekijää yhteensä 180 yritysten toimipisteessä eri puolilla Suomea. Työtaistelu ei koske ihmishengen ja terveyden turvaamiseksi tehtävää työtä, eikä yritysten omilla työterveysasemilla tai yritysten tehdaspalokunnissa tehtävää työtä.

– On todella valitettavaa, että joudumme turvautumaan näin koviin otteisiin, mutta muukaan ei nyt näytä auttavan. Jouduimme sunnuntaina katkaisemaan neuvottelumme myös teknologiasektorilla, kun työnantajapuolen halu sopimuksen syntymiseen oli täysin olematon, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Teollisuusliiton kaikkien sopimusalojen neuvotteluja on leimannut työnantajien vyörytys, joka toteutuessaan toisi runsaasti heikennyksiä nykyisiin työehtoihin. Heikennysten kustannusvaikutus olisi suurimmillaan jopa 20 prosentin luokkaa eli tuon verran työntekijät häviäisivät nykytilaan verrattuna.

Suurimmat kiistat ovat koskeneet muun muassa työaikaa, erityisesti niin sanotun kiky-sopimuksen tuomia lisätunteja ja arkipyhiä. Työnantajaliitot ovat tuoneet moniin neuvottelupöytiin myös hyvin periaatteellisia heikennysesityksiä, kuten jäsenmaksuperinnän lopettamisen.

– Näyttää siltä, että työnantajaleiri hakee nyt konfliktia tosissaan ja laajalla rintamalla. Siinä ei ilmeisesti työtaisteluista johtuva kilpailukykyhaitta paljon vaakakupissa paina. Olemme kuitenkin valmistautuneet painostustoimiimme sen verran perusteellisesti, että eiköhän patruunoillakin ala kello kilkuttaa hieman toisessa sävyssä, Aalto sanoo.

Teollisuusliiton viidellä sopimusalalla käynnissä ollut ylityökielto päättyy sunnuntain ja maanantain välisenä yönä.

Lisää tietoa lakosta löytyy työtaistelusivuilta.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072