Teollisuusliitto ei taivu minikorotuksiin – valtakunnansovittelijan esitys hylätty

Teollisuusliiton työehtoneuvottelukunta on hylännyt valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan esityksen uudeksi teknologiasektoria koskevaksi työehtosopimukseksi. Sovintoesitykseen sisältyvä palkankorotuksia koskeva osuus on liiton mielestä täysin riittämätön.

– Sovittelijan esitys ei valitettavasti vastaa laisinkaan sitä tasoa, jota olemme näissä neuvotteluissa hakeneet. Piekkalan 0,5 prosentin korotusesitys tarkoittaisi teknologiateollisuudessa työskenteleville noin 13 euron korotusta kuukausipalkkaan, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto kommentoi esitystä.

Korotus olisi siis ensimmäisenä sopimusvuonna noin 8 senttiä tunnilta. Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että kiky-ratkaisun työaikaosuus maksatettaisiin teollisuusliittolaisilla kahteen kertaan.

Teollisuusliiton ja Teknologiateollisuuden välisissä neuvotteluissa ajauduttiin umpikujaan reilu viikko sitten. Kaksivuotiseksi kaavaillun sopimuksen pääkohdista jäi avoimeksi lähinnä palkankorotusten taso.

Suomen keskeisissä kilpailijamaissa on lähiaikoina tehty 2,5 – 3 prosentin vuositasolla liikkuvia korotuksia teknologiasektorilla. Puheenjohtaja Aalto korostaa, että Teollisuusliitto on esittänyt hyvin maltillisia korotuksia, jotka eivät millään tavalla vaarantaisi suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä. Päinvastoin, kohtuullisen ostovoiman kasvun turvaavat korotukset olisivat omiaan vielä kohentamaan kilpailukykyämme.

– Ilmoitimme hyvissä ajoin työnantajille, että meidän osaltamme talkootyön tekeminen on loppu.  Emme näin ollen myöskään tietenkään hyväksy sitä, että ilman kustannusvaikutuksia tehdyn työajan lisäyksen poistolle laskettaisiin jotain hintaa, Aalto sanoo.

Teollisuusliitto ilmoitti reilu viikko sitten laajoista työtaisteluista edustamillaan aloilla. Lakot järjestetään 9. – 11. joulukuuta ja niiden piirissä on noin 35 000 työntekijää kymmeneltä Teollisuusliiton sopimusalalta. Mukana on työpaikkoja niin teknologiasektorin, kemian sektorin, puutuotesektorin kuin erityisalojen sektorinkin piiristä.

Sovintoesityksen kariuduttua Teollisuusliitto jatkaa valmistautumistaan näihin työtaisteluihin.

Myös Pro ja YTN järjestävät työnseisaukset samoilla työpaikoilla samoina päivinä. Myös Rakennusliitto on ilmoittanut, että sen jäsenet ovat lakossa niillä työpaikoilla, joita lakko koskee.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072