Mekaanisen metsän lakko alkaa suunnitellusti

Teollisuusliiton julistama lakko mekaanisessa metsäteollisuudessa alkaa suunnitellusti varhain maanantaiaamulla. Kaksi viikkoa kestävä lakko koskee yli kuuden tuhannen työntekijän töitä muu muassa sahoilla ja vaneritehtailla.

Myös lakkoa tukeva yritysten huolto- ja kunnossapitotöitä koskeva lakko alkaa samaan aikaan. Lisäksi monilla Teollisuusliiton sopimusaloilla on voimassa ylityökielto, joka alkoi 12. tammikuuta ja päättyy 9. päivä helmikuuta.

Työministeriö päätti torstaina valtakunnansovittelijan esityksestä siirtää kemian alan lakkoa kahdella viikolla eteenpäin. Tämä siirto ei kuitenkaan vaikuta mitenkään mekaanisen metsäteollisuuden työtaisteluihin. Alalla järjestettiin jo syksyllä kolmen päivän lakko, jota seurasi työnantajien julistama kuuden päivän työsulku.

Alan sopimus umpeutui jo marraskuun lopussa. Neuvottelut eivät ole edenneet, koska työnantajapuoli, Metsäteollisuus, on tuonut pöytään kasoittain heikennysesityksiä. Neuvotteluja on myös leimannut Metsäteollisuuden haluttomuus päästä sopimukseen.

– Odotamme Metsäteollisuudelta täsmällisiä esityksiä sopimuksesta, ei pelkkiä ranskalaisia viivoja. Tähän heillä on hyvä tilaisuus jo tiistaina, kun sovittelu jatkuu. Siis päivä sen jälkeen, kun lakko alkaa, Teollisuusliiton puutuotesektorin johtaja Jyrki Alapartanen sanoo.

Teollisuusliitto on tähän mennessä tehnyt uudet työehtosopimukset mm. kaikilla Teknologiateollisuuden kanssa neuvoteltavilla aloilla. Yhteensä liiton tekemien sopimusten piirissä on jo yli 120 000 työntekijää. Yhteenkään sopimukseen ei ole enää kirjattu ylimääräisenä talkootyönä tehtävien Kiky-tuntien jatkamista.

Lisätietoja: sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563