Neuvottelut kariutuivat työaika- ja palkkakysymyksiin – Teollisuusliitto aloittaa laajat työtaistelutoimet

Teollisuusliitto aloittaa maanantaina 27. tammikuuta laajat kaksi viikkoa kestävät lakot ja tukilakot sadoilla työpaikoillaan vauhdittaakseen jumissa olevia työehtosopimusneuvotteluja. Lisäksi Teollisuusliitto aloittaa keskiyöllä mittavan ylityökiellon.

Työtaistelutoimien syynä on työnantajien kyvyttömyys ja haluttomuus päästä sopimukseen neuvottelujen keskeisistä kiistakysymyksistä, talkootyön lopettamisesta ja ostovoiman turvaavista palkankorotuksista.

Kaksi viikkoa kestävä työnseisaus koskee työtehtäviä yli kahdella sadalla työpaikalla seuraavilla sopimusaloilla: Kumiteollisuuden, öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden, kemian perusteollisuuden, lasikeraamisen teollisuuden, muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden, mekaanisen metsäteollisuuden ja malmikaivosten sopimusalat.

Lakon piirissä on noin 14 000 työntekijää.

Tukilakko koskee lakon piirissä olevien yritysten huolto- ja kunnossapitotyötä.

Myös tukilakko koskee 27.1. kello 00.00 ja 9.2. kello 23.59 välisenä aikana alkavia työvuoroja.

Keskiyöllä 12.1. alkava ylityökielto kestää 9.2. kello 24.00 saakka. Se koskee kumiteollisuuden, öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden, kemian perusteollisuuden, lasikeraamisen teollisuuden, muovituoteteollisuuden ja kemiantuoteteollisuuden, mekaanisen metsäteollisuuden ja malmikaivosten sopimusaloja. Ylityökiellon piirissä on noin 35 000 työntekijää.

– Olemme valitettavasti joutuneet huomaamaan, että työnantajapuolen neuvotteluhalut niin kemianteollisuudessa kuin metsäteollisuudessakin ovat olemattomat. Näin siitä huolimatta, että pystyimme jo muun muassa teknologiateollisuudessa sopimaan asioista. Se sopimus oli päänavaus ja malli, jonka luulisi maistuvan muillekin, Teollisuusliiton puheenjohtaja Riku Aalto sanoo.

Hän korostaa, että Teollisuusliitto on hakemassa kaikille jäsenilleen oikeudenmukaista sopimusta. Etelärannassa uhittelevilta työnantajapomoilta tuntuu kuitenkin puuttuvan halu ja kyky tähän.

– Siellä näköjään katsotaan, että maa voidaan mieluummin ajaa lähes kaaostilaan kuin että tehtäisiin jo toisissa pöydissä kelvollisiksi koettuja ratkaisuja työajasta ja palkasta. Tämä lienee sitä Etelärannan mainostamaa liittokohtaista hajautuspolitiikkaa, Aalto arvostelee.

Puheenjohtaja Riku Aalto, puh. 0400 711 072
Varapuheenjohtaja Turja Lehtonen, puh. 0400 535 616