Liitto vaatii: Jyväskylän vaneritehtaan jatkon eteen tehtävä kaikki mahdollinen

Teollisuusliitto toivoo aitoja ja perusteellisia yhteistoimintaneuvotteluja metsäyhtiö UPM:n Jyväskylän vaneritehtaalla. UPM ilmoitti tiistaina suunnittelevansa tehtaan sulkemista pysyvästi. Koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut käynnistyvät piakkoin.

– Nyt on katsottava kaikki mahdollisuudet toiminnan jatkamiselle. Yt-neuvottelut eivät saa olla vain sananhelinää, vaan aitoihin, työntekijöitä suojeleviin toimiin tähtääviä. Koronakriisin oloissa ihmisten asema on muutenkin tavallista turvattomampi, Teollisuusliiton puutuotesektorin johtaja Jyrki Alapartanen sanoo.

UPM:n Jyväskylän vaneritehtaalla työskentelee 167 ihmistä, joista noin 150 on Teollisuusliiton sopimuksen piirissä. Yhtiö kaavailee siirtävänsä tehtaan mahdollisesti lopetettavan tuotannon muihin Suomessa, Virossa ja Venäjällä sijaitseviin tehtaisiinsa.

Jyrki Alapartanen ihmettelee, mihin UPM viittaa tiedotteessaan, kun se toteaa, että Suomessa vaneriteollisuuden työehdot eivät ole mahdollistaneet kapasiteetin täysimääräistä käyttöä.

– Tämä kyllä vaatii tarkempia perusteluja. Samoin viittaus työmarkkinahäiriöihin. Täytyy muistaa, että UPM on itse metsäteollisuuden keskeisenä vaikuttajana ollut hyvin merkittävässä roolissa alan neuvotteluilmapiirin luomisessa, Alapartanen muistuttaa.