Enemmän kuin numero tilastoissa: Teollisuusliiton 2020 jäsentutkimus alkaa ilmestyä verkossa

Teollisuusliiton ensimmäisen jäsentutkimuksen tulokset kertovat, keitä teollisuusliittolaiset ovat ja mitä he ajattelevat. Helmi–maaliskuussa 2020 toteutetun jäsenkyselyn tulosten lisäksi jäsentutkimus kertoo valokuvien, videoiden, tilastojen ja taulukoiden avulla, mitä eri aloilla työskenteleville teollisuusliittolaisille kuuluu eri puolella maata.

Helmi–maaliskuussa 2020 sähköisenä toteutettuun kyselyyn vastasi kaikkiaan 13 500 jäsentä, mikä on huikea määrä. Kysely kohdennettiin työmarkkinoiden käytettävissä oleville 18–65-vuotiaille jäsenille, jotka ovat ilmoittaneet sähköpostiosoitteensa liitolle. Kaikkiaan osallistumiskutsu lähti noin 85 000 jäsenelle.

Ensimmäinen luku ”Erilainen lähestymistapa jäseneen” ilmestyy kesäkuun alussa. Sen otsikko on peräisin jäsenten kirjoittamista vastauksista, aivan kuten jäsentutkimuksen ”Enemmän kuin numero tilastoissa” -nimikin.

Jäsenkyselyn tulokset raportoidaan kahdeksassa osassa, jotka julkaistaan kuukausittain. Viimeinen ilmestyy joulukuussa 2020. Tuloksissa tuodaan esiin jäsenten toiveet, tilanteet ja tarpeet. Niiden avulla parannetaan myös liiton toimintaa ja palveluita.

Jäsentutkimuksen tuloksista voi lukea Teollisuusliiton nettisivuilta: 1. Erilainen lähestymistapa jäseneen. Toinen luku ”Loppujen lopuksi kaikki on hyvin” julkaistaan kesäkuun lopulla.

Jäsentutkimushankkeen on toteuttanut liiton tutkimusyksikkö. Kyselyn lisäksi jäsentutkimushanke hyödyntää jäsenrekisteritietoa ja tutkimustietoa monipuolisesti. Vanhemmille ja jo työelämästä poistuneille jäsenille on osana hanketta suunnattu muistitietokeruu työelämän muutoksesta viimeisten 50 vuoden aikana.

Jäsentutkimusta koskevissa kysymyksissä voi ottaa yhteyttä tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttilaan, [email protected].