Elämäni on nyt täällä, missä viihdyn ja olen – jäsentutkimuksen viides luku on julkaistu

Teollisuusliiton jäsentutkimuksen viidennessä luvussa keskitytään alueisiin ja asuinpaikkoihin, mikä niissä kutakin miellyttää ja harmittaa sekä minkälaisia eroja alueellisesti löytyy. Liikkuvuudesta ja muuttamisesta kerrotaan tarkemmin kuudennessa Liian monta muuttoa takana -luvussa.

Jäsenkyselyn tuloksista nousee esiin se, että osa vastanneista jäsenistä tuntee suurta kotiseuturakkautta. Kiintymys voi kohdistua maakuntaan, kotikuntaan, kylään tai kotitaloon. Kukin kokee kiinnittymisensä tavallaan. Asuinalue tuntuu eniten omalta, kun työtä ja koulutusta on saatavana ja sosiaalinen verkosto toimii tukena itselle ja perheelle.

Tutkimusten mukaan suomalaisista enemmistö jää asumaan kotiseudulleen. Noin puolella suomalaisista kotipaikkakunta on se, jossa on syntynyt. Kiinnittyminen kotiseudulle on ollut vahvinta maakunnista Uudellamaalla ja Ahvenanmaalla. Tästä on viitteitä myös Teollisuusliiton jäsenkyselyssä, jossa tiedusteltiin, mikä estää sinua muuttamasta muualle.

Tutustu jäsentutkimuksen viidenteen lukuun tästä

Koko tutkimuksen löydät tästä