Teollisuusliiton toimialakatsaus – hidasta elpymistä

Teollisuusliiton toimialakatsaus syksyltä 2020 on julkaistu.

Katsauksessa todetaan, että korona-aika on poikkeuksellinen paitsi epidemian itsensä vuoksi myös talouden kehittymisen osalta. Keväällä ajateltiin ensin, että talous romahtaa ja elpyy nopeasti. Taloustieteilijät piirsivät ennustekäyriä V-kirjaimen muotoon. Hyvin pian kävi selväksi, ettei epidemia heti hellitä, vaan se alkaa kiertää pandemiana pitkin maanosia. Maailman eri puolilla talous hidastui tai jopa pysähtyi.

Tilanteen kehittyessä taloustieteilijät vaihtoivat ennustekuvioihinsa V-käyrän tilalle U-käyrän, joka kuvasi hidastuvaa elpymistä. Alkoi olla selvää, että elpyminen on hyvin hidasta. Se ei myöskään näytä koskevan kaikkia yhtäläisesti, eikä ole samatahtista. Amerikkalaiset taloustieteilijät havaitsivat, että ”nousuvesi ei kannattele kaikkia veneitä yhtäläisesti” eli paremmat ajat eivät koske kaikkia tai elpyminen ei tapahdu kaikkialla tasaisesti. Esitettyjen ennustemallien rinnalle nostettiin alkukesällä uusi K-malli, joka kuvaa monitasoista kahtiajakoa.

Tutustu katsaukseen tästä

Lue tutkimuspäällikkö Anu-Hanna Anttilan blogi aiheesta tästä