Monta syytä vierailla Murikka-opistolla

Teollisuusliiton jäsenten ikioma Murikka-opisto avautui 31.5. ja toimintaa pyritään jatkamaan normaalisti, jos koronatilanne ja viranomaismääräykset sallivat. Tutustu Murikka-opistoon jutun ja kuvien kautta!

Murikka on jo monelle tuttu liiton tarjoamien koulutusten kautta. Opisto tarjoaa monipuolista koulutusta jäsenten tarpeisiin. Toivottavasti nähdään Murikassa pian!

Murikka-opisto sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Näsijärven kupeessa, Tampereen Teiskossa. Murikka on suunniteltu nimenomaan koulutus- ja kokouskäyttöön. Näin ollen opisto tarjoaa erinomaiset puitteet eri kokoisten koulutusten ja tapahtumien järjestämiseen. Tavallisesti Murikka-opistolla järjestetään vuosittain jopa 140 kurssia.

Kuva: Lauri Rotko

Modernien koulutustilojen lisäksi Murikasta löytyy viihtyisät majoitustilat ja hyvät vapaa-ajan harrastusmahdollisuudet. Majoituksesta vastaa Hotelli Murikanranta, joka majoittaa jopa pari sataa vierasta. Opiskelupäivän jälkeen voit esimerkiksi rentoutua opiston upealla sauna- ja spa-osastolla tai rantasaunalla. Käytössäsi ovat hyvät liikuntatilat, joiden lisäksi ympäröivä luonto tarjoaa mahdollisuuksia erilaisiin ulkolajeihin jokaisena vuodenaikana.

Kuva: Lauri Rotko

Kesästä 2020 asti Murikka-opisto on toiminut myös nuorten lentopalloilijoiden, Murikoiden, leirikeskuksena. Murikka-opistolla vieraillessasi saatat siis törmätä tuleviin lentopallotähtiin.

Arkkitehtuurin merkkiteos – tiesitkö tätä Murikka-opistosta?

Murikka-opisto on valmistunut vuonna 1977. Rakennus on arkkitehtikilpailun voittajatyö, jonka on suunnitellut arkkitehtiryhmä Katras (Helin, Nurmela, Raimoranta, Siitonen ja Tasa). Tilat on suunniteltu erityisesti monipuoliseen koulutus- ja kokouskäyttöön.

Suurehko rakennus sulautuu kauniisti ympäröivään luontoon. Suunnitteluryhmän mukaan runsaista ikkunapinnoista ja metallisista rakenteista koostuva Murikka on instrumentti, jota valo soittaa.

Kuva: Lauri Rotko

70-luvun arkkitehtuuria edustava Murikka lisättiin syksyllä 2019 Suomen Docomomon modernin arkkitehtuurin merkkiteosten kohteisiin. Docomomo International on vuonna 1988 perustettu kansainvälinen modernin arkkitehtuurin tutkimus- ja suojelujärjestö, johon kuuluu noin 70 paikallisosastoa eri puolilta maailmaa.

Docomomo Suomi Finland ry toimii modernin arkkitehtuurin asiantuntijaorganisaationa maassamme. Sen yhtenä tehtävänä on merkittävien arkkitehtuuri- ja ympäristökohteiden valikoiman ylläpitäminen ja esille nostaminen. Murikka-opisto on hyvässä seurassa – sen ohella valikoimassa on noin 90 merkkirakennusta.

Näin Murikkaa kuvaillaan Docomomon sivuilla: ”Murikka on arkkitehtonisesti erittäin laadukas esimerkki lukuisten 1970-luvulla rakennettujen koulutus- ja kurssikeskusten joukossa. Kuten niistä valtaosa, myös Murikka sijaitsee kaukana keskustasta, keskellä kauneinta luonnonmaisemaa.”

Murikka-opistolla kelpaa siis opiskella! Tutustu täältä koulutus- ja tapahtumatarjontaan vuonna 2021.

Lisää tietoa Murikka-opistosta

Murikka-opiston sivut: murikkaopisto.fi