Teollisuusliitto ja Pro tavoittelevat yhteistä työehtosopimusta metsäteollisuudessa

Ammattiliitto Pro ja Teollisuusliitto tiivistävät yhteistyötään mekaanisen metsäteollisuuden elokuussa käynnistyvissä työehtosopimusneuvotteluissa. Työntekijöitä ja toimihenkilöitä edustavat liitot tavoittelevat neuvotteluissa yhteisiä sopimuksia alan työpaikoille.

Liittojen tiivistyvän yhteistyön taustalla on muun muassa Metsäteollisuus ry:n ilmoitus jättäytyä pois sopimustoiminnasta mekaanisessa metsäteollisuudessa. Metsäteollisuus ei siis enää neuvottele jäsenyritystensä puolesta toimialan työehtosopimuksia.

Pro ja Teollisuusliitto ovat valmistautuneet huolella tuleviin neuvotteluihin. Liittojen tavoitteena on neuvotella tulevana syksynä yrityskohtaiset koko henkilökunnan kattavat työehtosopimukset mekaanisen metsäteollisuuden työpaikoille. Näin neuvotteluihin osallistuvat liittojen lisäksi myös työpaikkojen luottamusmiehet.

Teollisuusliiton nykyinen sopimus mekaanisessa metsäteollisuudessa päättyy 31.12.2021. Pron sopimus puolestaan päättyy 28.2.2022. Liitot ovat jo lähettäneet osalle alan yrityksiä kirjeen, jossa ehdotetaan neuvottelujen aloittamista. Syksyn mittaan neuvottelukutsu esitetään kaikille toimialan yrityksille.

Teollisuusliitto edustaa isointa työntekijäjoukkoa metsäteollisuudessa. Mekaanisessa metsäteollisuudessa sen sopimusten piirissä on noin 12 000 työntekijää.

Lisätietoja:

Pron sopimusalavastaava Petteri Hyttinen, puh. 050 377 8825