Turja Lehtonen: Ensi syksy tulee olemaan ay-liikkeelle erittäin haastava

Teollisuusliiton ensimmäinen varapuheenjohtaja Turja Lehtonen puhui tänään liiton valtuuston etäkokouksessa. Lehtonen otti kantaa muun muassa Suomen kilpailukykyyn sekä tuleviin työehtosopimusneuvotteluihin.

Puheensa aluksi Lehtonen totesi näkevänsä valoa tunnelin päässä koronaepidemian suhteen. Hänen mukaansa on myönteistä, että muun muassa Suomen Pankin ennusteiden mukaan maamme talous on toipumassa verrattain hyvin koronakriisistä ja kasvu jatkuu todennäköisesti lähivuosina vientimarkkinoiden vetämänä.

”Suomi on kilpailukykyinen”

Lehtonen tyrmäsi puheessaan väitteet Suomen heikosta kilpailukyvystä.

– Toisin kuin työnantajaleiri oikeistopuolueiden säestämänä kertovat, rohkenen väittää, että Suomi on kilpailukykyinen. Tästä kertovat teollisuuden saamien uusien tilausten vahva kasvu ja viime aikoina ilmoitetut investoinnit.

– Se, mistä pitää olla huolissaan on teollisuustyön heikko kiinnostavuus ja työvoimapula, joka alkaa olla todellisuutta. Tällä tulee olemaan vaikutusta kilpailukykyymme, hän jatkoi.

Lehtosen mukaan myös työnantajien sekava ja hämmentävä työmarkkinatoiminta vaikuttaa kilpailukykyymme todennäköisesti negatiivisesti. Hän pitää työnantajaleirin toimintaa lyhytnäköisenä ja monelta osin huonosti harkittuna.

– Vakautta, ennustettavuutta ja luottamusta tällä ei ainakaan rakenneta. Me ay-liikkeessä olemme olleet vastuullisia. Samaa tietenkin edellyttäisi työnantajiltakin.

Syksyn neuvottelukierroksesta tulee haastava

– Ensi syksy tulee olemaan ay-liikkeelle erittäin haastava. Olemme valmistautuneet hyvin tuleviin neuvotteluihin, olivatpa ne malliltaan minkälaisia tahansa.

Lehtosen mukaan käänne työmarkkinoilla on tuonut tullessaan tietoisuuden nousemisen työntekijöiden keskuudessa. Tilanne tulee hänen tulkintansa mukaan johtamaan järjestäytymisen parantumiseen ja siihen, että työehtosopimuksen tärkeys ymmärretään entistä paremmin.

– Ay-liike on ainoa voima, joka kykenee vastustamaan työnantajien illuusiota siitä, että nämä pystyvät tekemään palkansaajille mitä tahansa.

Puheensa lopuksi Lehtonen toivotti mukavaa ja rentouttavaa kesää sekä kehotti lataamaan akkuja ennen kiireistä syksyä.