Suomen paras TES-työpaikka on Fiskars Finland Oy Ab:n Billnäsin toimipaikka

Suomen paras TES-työpaikka -kilpailu käytiin 25.8.–30.9.2021. Etsimme kilpailussa sellaista Teollisuusliiton aloille kuuluvaa työpaikkaa, jossa asiat ovat sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta todella hyvin. Kilpailuun ilmoittautui 19 osallistujaa erilaisilta aloilta eri puolilta Suomea. Kovatasoisen kilpailun voittajaksi seuloutui Fiskars Finland Oy Ab:n Billnäsin toimipaikka. Yrityksen ilmoitti kilpailuun Reija Mettovaara.

– Ilahduimme kilpailun kovasta tasosta, sillä vastauksissa oli pohdittu syvällisesti, minkälainen on kaikille hyvä työpaikka ja miten oma työympäristö vastaa noihin kriteereihin. Valinta ei ollut helppo, mutta lopulta yhden kilpailijan vahvuudet erottuivat osallistujakokonaisuudesta selkeästi edukseen, kertoo palkintoraadin puheenjohtaja päätoimittaja Petteri Raito Teollisuusliitosta.

Perustelut voittajan valintaan

– Voittajan tuli luonnollisesti täyttää kaikki kilpailun julkaisun aikaan ilmoitetut kriteerit. Lisäksi palkintoraati koki tärkeäksi sen, että voittajatyöpaikassa työnantaja on päättänyt liittyä työnantajayhdistykseen, mikä viestii vahvasta tuesta sopimusyhteiskunnalle sekä jatkuvalle ja rakentavalle yhteistyölle. Työpaikassa on vastausten perusteella myös aktiivisesti mietitty kehittämisideoita itselle ja omaan toimintaan, toteaa palkintoraadin jäsen, järjestämisvastaava Kaisa Niskanen Teollisuusliitosta.

Palkintoraadin jäsen, sektorijohtaja Toni Laiho painottaa, että voittaja on loistoesimerkki todellisesta paikallisesta sopimisesta.

– Kun työpaikalla noudatetaan työehtosopimusta ja yhteistoiminta sujuu, kaikki muu hyvä tulee perässä, Laiho vakuuttaa.

Voittajan vastauksesta poimittua

Voittajan vastauksissa korostuu työehtosopimuksen ja luottamusmiehen merkitys työpaikalla. Reija Mettovaara kirjoittaa, että työehtosopimuksella on suuri merkitys myös työnantajan mielestä. Luottamusmiehet ja työsuojeluvaltuutetut osallistuvat joka kuukausi pidettävään yhteistoimintakokoukseen, jossa päätetään toimipaikkaa koskevista asioista. Mettovaara korostaa myös, että työnantaja kysyy mielipiteitä moniinkin eri asioihin ja työntekijät kokevat siten saavansa vaikuttaa.

Mettovaaran vastauksessa pohditaan myös yleisesti niitä asioita, joita kehittämällä tulevaisuus on vielä parempi työpaikoilla. Näitä ovat esimerkiksi työntekijöiden kuunteleminen, sillä valitettavan usein päätöksiä sanellaan kuuntelematta työntekijöiden kantaa. Teollisuusliiton ja ammattiosaston toiminnan kehittämiseksi työpaikalla Mettovaara ehdottaa ammattiosaston jäsenten, työsuojeluvaltuutettujen, varapääluottamusmiesten ja luottamusmiesten osaamisen vielä tehokkaampaa hyödyntämistä.

Mitkä asiat erityisesti tekevät Fiskars Finland Oy Ab:n Billnäsin toimipaikasta Suomen parhaan TES-työpaikan Reija Mettovaaran mielestä? Hänen mukaansa siellä vallitsee erittäin hyvä paikallisen sopimisen kulttuuri ja työturvallisuuteen satsataan todella hyvin. Lisäksi työntekijät ovat todella sitoutuneita Teollisuusliiton toimintaan, mistä osoituksena on myös se, että jäsenmäärä on karttunut hienosti. Myös kesällä kerättiin ripeästi yli 100 allekirjoitusta joukkoesitykseen valtakunnallisen työehtosopimuksen puolesta. Ja työnantaja tiedottikin jo 6.9.2021 henkilöstölle, että se on liittynyt Teknologiateollisuuden työnantajat -neuvottelujärjestöön.

Pääpalkintona frisbeegolf-elämys mestarin opastuksella

Voittaja ja hänen valitsemansa tiimi sai viettää upean iltapäivän frisbeegolfin parissa lajin Suomenmestarin Jalle Stoorin ja mediapersoona Juha ”Peris” Perälän kanssa. Tuulisessa ja vilpoisessa kelissä kisailtiin myös paremmuudesta ja kierroksen voittajaksi selviytyi Marko Tasanko. Muut osallistujat olivat Christopher Manthey, Jarmo Partanen, Reija Mettovaara, Miia Korhonen ja Jaana Koskisalo. Tilaisuuteen mukaan eivät tiimistä aikataulukiireiden vuoksi päässeet tehtaanjohtaja Markku Salama, tuotantopäällikkö Mikael Forsström, työsuojelupäällikkö Olle Löfgren ja HR-päällikkö Anna-Maija Trygg.

Voittaja pääsi kertomaan oman työpaikkansa upeasta TES-toiminnasta Peris tutkii -podcastin erikoisjaksossa, joka julkaistaan viikolla 44. Voittajaa haastatellaan myös Teollisuusliiton omaan Tekijä-jäsenlehteen.

Kaikkien osallistujien kesken on arvottu laadukkaita frisbeegolf-aiheisia palkintoja, joista ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Teollisuusliitto kiittää kaikkia osallistujia ja onnittelee voittajia!

Voittajan valinnassa käytetyt kriteerit

• Ilmoittaja on Teollisuusliittoon kuuluvan ammattiosaston jäsen.
  • Työpaikalla noudatetaan Teollisuusliiton työehtosopimusta pilkulleen tai jopa paikallisesti sen yli.
  • Työnantajan kanssa yhteistoiminta on aina mutkatonta.
  • Työpaikalla ja omalla tiimillä on loistava ilmapiiri.
  • Muutostilanteissa työnantaja käy asioita läpi aina ennakoiden luottamushenkilöiden kanssa.
  • Luottamusmies tunnustetaan kaikkien työntekijöiden edustajana ja hänen asemansa on turvattu.
  • Työpaikalla on valittuna vahva liitto-organisaatio.
  • Ammattiosasto on vahvassa roolissa työpaikan toiminnassa.
  • Työnantaja ja työntekijät ymmärtävät yhteisten pelisääntöjen hyödyn molempien osapuolien näkökulmasta.
  • Voittajan valinnassa käytetään kokonaisharkintaa.