Ensimmäiset yrityskohtaiset työehtosopimukset mekaanisessa metsäteollisuudessa valmiina

Mekaanisen metsäteollisuuden ensimmäiset yrityskohtaiset työehtosopimukset allekirjoitettiin 14. joulukuuta Helsingissä. Tapaus oli historiallinen myös siinä mielessä, että työehtosopimukset koskevat ensimmäistä kertaa työntekijöitä ja toimihenkilöitä.

Mekaanisen metsäteollisuuden toimialan ensimmäiset yrityskohtaiset työehtosopimukset solmineet yritykset ovat Varkauden Puu ja Anaika Wood Group. Varkauden Puun yrityskohtaisen työehtosopimuksen allekirjoitti toimitusjohtaja Timo Tenhunen. Anaika Wood Groupin sopimuksen allekirjoitti toimitusjohtaja Markku Maukonen. Teollisuusliiton puolesta sopimukset allekirjoitti puheenjohtaja Riku Aalto. Ammattiliitto Pron puolesta saman asian hoiti teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio.

– Näiden sopimusten allekirjoittamisessa on historian havinaa. Olemme luoneet yhdessä uutta sopimuskulttuuria työmarkkinoille. Käsityksemme on, että sopimukset ovat työntekijöille hyviä. Toivottavasti ne tuovat menestystä myös yrityksille, Riku Aalto sanoi allekirjoitustilaisuudessa.

– Neuvotteluasetelma oli meille kaikille täysin uusi. Jos jonkinlaisia pelkoja tai epäilyksiä alun pitäen oli, on ne ylitetty. Arvioni on, että neuvotteluprosessi eteni erittäin hyvin, Anssi Vuorio arvioi.

Teollisuusliiton ja Varkauden Puu Oy:n työehtosopimuksen allekirjoitus 14.12.2021 Helsingissä. Kuvassa vasemmalta Teollisuusliiton puutuotesektorin johtaja Jyrki Alapartanen, Varkauden Puun Marileena Pesonen, toimitusjohtaja Timo Tenhunen, Teollisuusliiton pj. Riku Aalto ja Ammattiliitto Prosta Anssi Vuorio.

Pysyvyydellä on arvonsa

Varkauden Puun toimitusjohtajan Timo Tenhusen mukaan sopimusten neuvotteleminen ja solmiminen ei aiheuttanut missään vaiheessa vaikeuksia.

– Olemme pärjänneet yrityksenä 43 vuotta. Työntekijät viihtyvät meillä tyypillisesti pitkään. Käytäntömme ovat muodostuneet paremmiksi, kuin mitä aikaisempi työehtosopimus piti sisällään. Uuden yrityskohtaisen työehtosopimuksen tekeminen ei ollut meille mikään ongelma, Tenhunen tiivisti.

Anaika Wood Groupin toimitusjohtajan Markku Maukosen mukaan väylä neuvotteluihin aukeni lupauksella työrauhasta.

– Se oli iso asia. Pääsimme tunnusteluvaiheesta nopeasti eteenpäin. Kun yrityksellemme tärkeät lähtökohdat otettiin huomioon, emme ruvenneet muissa kysymyksissä kynnyksiä asettelemaan. Työntekijät ovat voimavara yritykselle. Pysyvyydellä on arvonsa, Maukonen sanoi.

Teksti Petteri Raito
Kuva Kiti Haila