Teollisuusliitto asetti Keitele Groupin saartoon ja ylityökieltoon

Teollisuusliitto on asettanut Keitele Groupin toistaiseksi voimassa olevaan saartoon ja ylityökieltoon yrityskohtaisen työehtosopimusneuvottelun vauhdittamiseksi.

Päätöksen perusteluna on Keitele Groupin haluttomuus käynnistää yrityskohtaiset työehtosopimusneuvottelut huolimatta Teollisuusliiton toistuvista esityksistä neuvottelujen aloittamiseksi. Teollisuusliitto on jättänyt Keitele Groupille esityksen uudeksi työehtosopimukseksi.

Teollisuusliitto on lähettänyt Rakennusliitolle sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:lle tukipyynnön osallistua Keitele Groupin saartoon.

Toimenpiteiden tavoitteena on saada Keitele Group ymmärtämään työehtosopimuksen merkitys, ja saada yrityskohtainen neuvottelu työehtosopimuksesta käynnistettyä. Teollisuusliiton tehtävänä on järjestää työehtosopimuksen tasoiset työehdot jäsenilleen kaikissa yrityksissä.

Keitele Group on järjestäytymätön yritys, jolloin työrauhavelvoite ei ole voimassa.

Saarto tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työnhakijalla ei ole työttömyysturvalain mukaan velvollisuutta työttömyysetuuden menettämisen uhalla hakea ja ottaa vastaan työtä, joka kuuluu saarron piiriin ja sitä, että Teollisuusliitto boikotoi Keitele Groupin tuotteita.