Yli tuhat mekaanisen metsäteollisuuden työntekijää jätti vetoomuksensa työehtosopimuksen puolesta

Metsäteollisuus ry ilmoitti syksyllä 2020 lopettavansa työehtosopimustoiminnan mekaanisessa metsäteollisuudessa. Teollisuusliitto solmii ilmoituksesta huolimatta sopimusalojensa työehtosopimukset ja on käynyt yrityskohtaisia neuvotteluja elokuusta 2021 lähtien.

Kahden suuren metsäjätin, Metsä Groupin ja Stora Enson työntekijät aktivoituivat omien työehtojensa puolustamiseksi. Keväästä lähtien on yritysten toimipaikoilla lisätty työntekijöiden tietoisuutta työmarkkinatilanteesta ja lähes sata uutta jäsentä on liittynyt Teollisuusliittoon vahvistaakseen liiton neuvotteluvoimaa. Työntekijät ovat tänään luovuttaneet omilla toimipaikoillaan työnantajalle vetoomuksen, jonka allekirjoitti yhteensä yli tuhat mekaanisen metsäteollisuuden työntekijää.

Vetoomuksen viesti on selkeä; mekaanisen metsäteollisuuden työntekijät haluavat pysyä sopimisen tiellä, säilyttää työrauhan ja edistää yrityskohtaisen työehtosopimuksen syntymistä.

Vetoomuksen allekirjoittamalla työntekijät antavat tukensa Teollisuusliiton neuvottelijoille käynnissä olevissa työehtosopimusneuvotteluissa. Allekirjoittajat myös vaativat, että heidän työnantajansa hyväksyy sellaisen yrityskohtaisen työehtosopimuksen, joka saavuttaa liiton asettaman vähimmäistason ja takaa työntekijöille oikeuden luottamusmieheen ja edunvalvontaan.